Kreowanie łańcuchów wartości uznaje się za konsekwencję powiększania współpracy międzyorganizacyjnej w gospodarce. Współpraca generuje nowe płaszczyzny decyzyjne w organizacjach wywołując zmiany jakościowe w zarządzaniu łańcuchami wartości. Ich istota koncentruje się na procesach dodawania wartości dla klienta, który jest równocześnie pierwszym ogniwem i podmiotem generowania łańcuchów wartości. Wymagają one wyróznionia na zasoby przedsiębiorstw tworzących organizacje wielopodmiotowe o charakterze łańcuchów oraz uwzględnienia uwarunkowań i wyzwań rynkowych. Ważnym zagadnieniem jest integracja zasobów w łańcuchu wartości, która na bazie potencjałów kapitałowych przedsiębiorstw, przez współpracę badawczo – rozwojową i postępowość wpływa na skuteczność i konkurencyjność organizacji na rynku. Rynek precyzuje wyzwania dla zarządzania łańcuchami wartości przez przedstawienie oferty nowych produktów i usług dla klientów wraz z generowaniem nowych potrzeb. Pozycja klientów zyskuje nowy rozmiar wartości identyfikowany z innowacjami wartości, występującymi w zarządzaniu łańcuchami wartości.
Procesy zarządzania łańcuchami wartości łączą krańcowo najróżniejsze zjawiska w relacjach łańcuchowych, Charakter relacji determinuje z jednej strony wzrost wartości, ale z drugiej strony istnieje możliwość wywołania zdarzeń negatywnych – kryzysowych. Konsekwencje kryzysowe powodują ograniczenie zakresu działalności, zmniejszenie liczby podmiotów w łańcuchach wartości i likwidację działalności łańcuchów wartości. Zagrożenia i konsekwencje kryzysowe są inspiracją do działań w sferze zarządzania kryzysowego bazującego na potencjale niszczącym, ale też tworzącym okazje dla łańcuchów wartości.
Zarządzanie kryzysowe zapoczątkowane i wykonywane w okresie dezorganizacji stwarza szansę stabilizacji oraz rozwoju łańcucha wartości w wyniku podejmowania właściwych decyzji. W procesie decyzyjnym istotne jest określenie prawidłowego modelu zarządzania kryzysowego, który jest przypasowany do warunków rynkowych oraz priorytetów łańcuchów wartości.Łańcuchy wartości mają szanse przezwyciężenia kryzysów na bazie analiz kontekstualnych wyzwań i wskazań na opcjonalne wybory. Dotyczą one problematyki jednostajnego zarządzania organizacjami, w tym łańcuchy wartości, ze względu na ich potencjał zasobowy, nowoczesność oraz kreowanie wartości dla klienta – konsumenta wartości.
zrównoważone zarządzanie powinno zapewnić integrację celów ekonomicznych, ekologicznych i społecznych. Procesy integracyjne w wielu sytuacjach gwarantują eliminację czynników kryzysogennych i pokonanie kryzysu wraz z wyznaczeniem bazy zrównoważonego rozwoju w działaniach łańcuchów wartości. Uwzględnienie współpracy międzyorganizacyjnej oraz wymogów jednostajnego rozwoju pozwala na w zarządzaniu łańcuchami wartości generowanie efektów - wartości dla klientów – konsumentów. Wartość wytwarza znaczącą opcję w zarządzaniu organizacjami, umożliwiającą wzrost pozycji konkurencyjnej łańcuchów wartości na rynku.
Tytuł Łańcuchy wartości w zarządzaniu organizacjami. Wyzwania innowacyjno-kryzysowe Autor Beata Skowron-Grabowska Wydawnictwo PWE EAN 9788320824353 ISBN 9788320824353 Kategoria Biznes,ekonomia,marketing\Zarządzanie ilość stron 226 Format 16.3x23.5x1 cm Rok wydania 2021 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.3 kg