motywem napisania niniejszej książki było dążenie do prezentacji roli hotelarstwa na rynku turystycznym, ukazanie kierunków zmian zarówno w jego systemie zarządzania, jak i rozwoju, najczęściej wymuszanych poprzez zmiany zachodzące w jego otoczeniu.
Książka składa się z ośmiu rozdziałów. W rozdziale 1 scharakteryzowano istotę hotelarstwa, kryteria klasyfikacji hoteli oraz rolę hotelarstwa w obsłudze ruchu turystycznego. W rozdziale 2 zaprezentowano podstawowe rodzaje współczesnej turystycznej bazy noclegowej.
Rozdział 3 demonstruje składniki głównej, cząstkowej usługi hotelowej, tj. Usługi zakwaterowania. Kolejny rozdział 4 pokazuje m.in. Istotę gastronomii i jej rolę w hotelarstwie, zakres usług gastronomicznych w hotelach i kierunki ich rozwoju.
W rozdziale 5 scharakteryzowano główne usługi dodatkowe w hotelach. Rozdział 6 demonstruje specyfikę zarządzania przedsiębiorstwem hotelarskim. Rozdział 7 pokazuje funkcje głównych służb hotelu. Końcowy rozdział 8 prezentuje procesy koncentracji i integracji w hotelarstwie.
Praca jest efektem wieloletnich zainteresowań naukowych Autora. Książka jest adresowana zwykle do studentów studiów ekonomicznych i wychowania fizycznego, studiujących na kierunku,,turystyka i rekreacja".
Pomyślana jest jako opracowanie służące prowadzeniu wykładu z przedmiotu,,podstawy hotelarstwa". Może być także {pomocn|przydatn)a osobom i menedżerom zarządzającym firmami hotelarskimi. Józef Sala - profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, kierownik Katedry Turystyki na Wydziale Zarządzania UE w Krakowie.
Prowadzi wykłady z zakresu hotelarstwa, ekonomiki i organizacji gastronomii oraz marketingu. Jego wieloletnie zainteresowania naukowe skupiają się na problematyce roli gastronomii na rynku dóbr żywnościowych i turystycznym.
Jest autorem licznych artykułów i monografii publikowanych w Polsce i poza granicą. Pod jego kierunkiem w ostatnich latach wykonano kilka projektów badawczych z zakresu turystyki biznesowej, bazy turystycznej, turystyki religijnej oraz determinant zachowań konsumentów na rynku turystycznym.
Autor i współautor wielu publikacji, m.in Marketing w gastronomii (PWE, 2011). Spis treści Wstęp Rozdział 1. Hotelarstwo i jego rola w obsłudze ruchu turystycznego 1.1. Pojęcia hotelu i hotelarstwa oraz ich cechy 1.2.
Istota, struktura i podstawowe cechy usługi hotelarskiej 1.3. Miejsce hotelarstwa w strukturze turystycznych obiektów noclegowych 1.4. Kryteria klasyfikacji hoteli 1.5. Kategoryzacja hoteli i turystycznych obiektów noclegowych 1.6.
Marka jako instrument gwarancji jakości i promocji usługi hotelowej 1.7. Rola hotelarstwa w obsłudze ruchu turystycznego 1.8. Rozwój hotelarstwa na świecie 1.9. Hotelarstwo jako ogniwo gospodarki turystycznej w Polsce Rozdział 2.
Podstawowe rodzaje współczesnej turystycznej bazy noclegowej 2.1. Turystyczna baza noclegowa a współczesne tendencje rozwoju turystyki 2.2. Główne współczesne rodzaje turystycznych obiektów noclegowych 2.2.1.
Hotele kurortowe (resort hotels) 2.2.2. Hotele biznesowe i konferencyjne 2.2.3. Hotele z pełnym cyklem obsługi (full service hotels) 2.2.4. Hotele butikowe 2.2.5. Hotele przy portach lotniczych, dworcach kolejowych i autobusowych 2.2.6.
Tanie hotele 2.2.7. Motele 2.2.8. Pensjonaty 2.3. Inne formy turystycznej bazy noclegowej 2.3.1. Kempingi 2.3.2. Hostele 2.3.3. Gospodarstwa agroturystyczne 2.3.4. Schroniska młodzieżowe 2.3.5. Schroniska Rozdział 3.
Usługi zakwaterowania w hotelach 3.1. Istota i zakres usług zakwaterowania w hotelach 3.2. Kształtowanie programu użytkowego jednostek mieszkalnych 3.2.1. Cechy i elementy jednostek mieszkalnych współczesnego hotelu 3.2.2.
Rodzaje jednostek mieszkalnych w hotelarstwie europejskim 3.3. Lobby hotelowe i jego funkcje 3.4. Organizacja i zadania zespołu wielofunkcyjnego 3.5. Wskaźniki operacyjne wykorzystywane w analizie działalności pionu usług zakwaterowania Rozdział 4.
Istota, funkcje i rola gastronomii w hotelach 4.1. Istota i funkcje gastronomii 4.2. Rodzaje zakładów gastronomicznych 4.3. Rola usług gastronomicznych na rynku turystycznym 4.4. Znaczenie usług gastronomicznych w hotelarstwie 4.5.
Zakres usług gastronomicznych w hotelach i czynniki go kształtujące 4.6. Obsługa żywieniowa gości w hotelach (dining room) 4.7. Room service w hotelach i jego organizacja 4.8. Rola lounge service'u w hotelach 4.9.
Organizacja bankietów i działalności cateringowej 4.10. Współczesne tendencje rozwoju gastronomii hotelowej Rozdział 5. Usługi dodatkowe w hotelach 5.1. Istota i czynniki kształtujące zakres usług dodatkowych w hotelach 5.2.
Główne rodzaje usług dodatkowych w hotelach 5.2.1. Obsługa turystyki biznesowej 5.2.2. Usługi wellness & spa 5.2.3. Usługi animacji czasu wolnego 5.2.4. Gry hazardowe 5.2.5. Usługi handlowe 5.2.6. Usługi salonów piękności i fryzjerskie 5.2.7.
Usługi butlerskie 5.2.8. Inne usługi dodatkowe Rozdział 6. Zarządzanie hotelem 6.1. Specyficzne cechy przedsiębiorstwa hotelowego jako organizacji 6.2. Istota i funkcje zarządzania w hotelarstwie 6.3. Planowanie w przedsiębiorstwie hotelowym 6.4.
Organizowanie działalności przedsiębiorstwa hotelowego 6.4.1. Istota i znaczenie organizowania w przedsiębiorstwie hotelowym 6.4.2. Czynniki kształtujące struktury organizacyjne w biznesie hotelowym 6.4.3.
Rodzaje struktur organizacyjnych w przedsiębiorstwie hotelowym 6.4.4. Współczesne tendencje w kształtowaniu struktur organizacyjnych przedsiębiorstw hotelowych 6.5. Przewodzenie i motywowanie jako funkcja zarządzania 6.6.
Kontrola jako funkcja zarządzania w przedsiębiorstwie hotelowym 6.7. Zarządzanie jakością usług hotelarskich 6.8. Zarządzanie dochodami (Revenue Management) w przedsiębiorstwie hotelowym Rozdział 7. Organizacja i funkcje głównych służb hotelu 7.1.
Główne służby hotelu 7.2. Organizacja i funkcje służb obsługi jednostek mieszkalnych hotelu 7.2.1. Służba obsługi pokoi i pomieszczeń 7.2.2. Recepcja 7.2.3. Concierge 7.2.4. Służba rezerwacji 7.2.5. Służba ochrony hotelu 7.2.6.
Służba pięter (housekeeping) 7.2.7. Pralnia hotelowa 7.2.8. Służba inżynieryjno-techniczna 7.3. Organizacja i funkcje komórek działu gastronomii 7.4. Organizacja i funkcje komórek działu odnowy biologicznej, rekreacji i wypoczynku Rozdział 8.
Procesy koncentracji i integracji w hotelarstwie 8.1. Uwarunkowania procesów koncentracji i integracji w hotelarstwie 8.2. Hotele niezależne i ich strategie działania na rynku 8.3. Konsorcja hotelowe i tendencje ich rozwoju 8.3.1.
Istota i cechy konsorcjów hotelowych 8.3.2. Formy współpracy konsorcjów hotelowych 8.3.3. Obszary kooperacji konsorcjów hotelowych 8.3.4. Tendencje rozwoju konsorcjów hotelowych 8.4. Korporacje hotelowe oraz ich paradygmaty rozwoju 8.4.1.
Pojęcie i cechy korporacji hotelowych 8.4.2. Rola i czynniki przewagi konkurencyjnej korporacji hotelowych na rynku turystycznym 8.4.3. Rozwój międzynarodowych korporacji hotelowych na rynku polskim 8.4.4.
Sposoby rozwoju korporacji hotelowych 8.4.5.