Praca jest przeglądem zainteresowań badawczych i zrealizowanych badań dotyczących szerszego spektrum ekonomicznych problemów turystyki. Nie ma charakteru monograficznego. Jest dedykowana dla czytelnika, który zna podstawy ekonomiki turystyki i przedsiębiorstwa turystycznego.Całość prezentowanych w pracy zagadnień można podzielić na 4 grupy:grupa pierwsza dotyczy relacji turystyki do zmieniającego się pojęcia i sposobu wykorzystania czasu;grupa druga zagadnień dotyczy problematyki zarządzania turystyką w ujęciu przestrzennym i to równocześnie na obszarach niezurbanizowanych jak i miejskich;trzecia grupa zainteresowań badawczych dotyczy uwarunkowań rozwoju produktów turystycznych;kolejna grupa prac dotyczy problematyki przedsiębiorstw.Ważne miejsce zajmują tu badania nad przedsiębiorczością w polskim sektorze turystycznym.
Agnieszce Niezgodzie dziękuję za współpracę przy realizacji badań dotyczących roli czasu i dysponowania czasem wolnym. Justynie Majewskiej za wspólną pracę przy ocenie oddziaływania samorządu na rozwój funkcji turystycznej miast i ocenie wpływu lokalizacji na wrażliwość hoteli na zjawiska kryzysowe.
Podziękowania dla Janusza Majewskiego za współpracę przy próbie określenia perspektyw rozwoju turystyki wiejskiej i dla Marcina Olszewskiego, z którym przeprowadziłem polskie studium przypadku badając przedsiębiorczość liderów rynku turystycznego.
Dziękuję także za wspólną pracę nad kanałami dystrybucji elektronicznej w Polsce, Maciejowi Andrzejewskiemu.