Jednym z najistotniejszych rodzajów ryzyka, które oddziaływuje na firmę jest tzw. Ryzyko strategiczne, stanowiące główny temat niniejszego opracowania. Waga podjętego tematu wynika niejednokrotnie z niedostrzegania lub niedoceniania poprzez instytucje niebezpieczeństw, jakie niesie ryzyko strategiczne, a przede wszystkim niskiej świadomości samego pojęcia i siły ryzyka strategicznego w świecie biznesu.
Organizacje funkcjonują po to, aby realizować cele stawiane im przez akcjonariuszy, będących najważniejszymi interesariuszami każdej marki. Inwestor decydując się na inwestycję w informacje przedsiębiorstwo oczekuje wzrostu wartości marki, co powinno być równocześnie głównym celem strategii, według której podąża organizacja.
Turbulentne środowisko zewnętrze i wewnętrzne wpływa na dobór strategiczny, koncepcję, a także realizację strategii poprzez firmę, to ono także przekłada się na sytuację akcjonariusza inwestującego własne środki w dany podmiot. Zatem, to właśnie ryzyko występujące w bezpośrednim i pośrednim otoczeniu podmiotu determinuje poziom wartości osiąganej poprzez akcjonariusza.
Celem niniejszego opracowania jest identyfikacja ryzyka strategicznego, jego wielkości, siły oddziaływania na organizację, a także pokazanie,marki, które mają wdrożone systemy zarządzania ryzykiem strategicznym prezentują wyższą wartość dla akcjonariuszy.