Charles Koch przypisuje ogromny sukces wypracowanej przez siebie filozofii zarządzania opartego na zasadach rynkowych, Market-Based Management (MBM), którą opisuje w swojej książce. To sprawia, że publikacja ta powinna zainteresować jednocześnie teoretyków, jak i praktyków zarządzania, a zwłaszcza ambitnych przedsiębiorców.
Opisywane przez Kocha metody to niezwykle humanistyczne reguły, których wykorzystywanie daje Koch Industries ogromny dynamizm. Powinni na to zwrócić uwagę ci menedżerowie i właściciele firm, którzy posiadają skłonność do autorytarnego stylu kierowania.
LESZEK BALCEROWICZ
Forum Obywatelskiego Rozwoju
Poza wolnością i wolnym rynkiem do stworzenia dobrze prosperującej firmy konieczna jest wspólnota wartości takich jak uczciwość, zaangażowanie i szacunek. Na nich budujemy reputację naszej producenta każdego dnia.
Gorąco nakłaniam do lektury fascynującej historii powstania Koch Industries, a tym samym do zapoznania się z filozofią i zarazem praktyką zarządzania, która zapewniła sukces jednej z największych prywatnych firm na świecie.
ARKADIUSZ MUŚ
Press Glass SA
rewolucyjny system zarządzania, który doprowadził do jednego z największych sukcesów firmowych naszych czasów.
Charles Koch dołączył do rodzinnej firmy, z siedzibą w Wichicie, w 1961 roku, kiedy jej wartość wyceniano na 21 milionów dolarów. Sześć lat później został dyrektorem zarządu i prezesem Koch Industries, Inc. Obecnie wartość grupy kapitałowej Koch szacuje się na 100 miliardów dolarów, co czyni ją jednym z największych przedsiębiorstw znajdujących się w prywatnych rękach. Poprzez ponad 50 lat firma przekroczyła 27 razy wzrost wartości indeksu S&P 500 i planuje podwajać swój zysk przeciętnie co sześć lat.
Czym zajmuje się ta firma i dlaczego jest tak bardzo dochodowa? Nazwy „Koch" nie odszukacie na swym plamoodpornym dywanie, dżinsach ze streczem, podzespołach smartfona czy na super absorpcyjnych pieluszkach waszego dziecka, ale produkuje je właśnie ta spółka. A te innowacje oraz mnóstwo innych napędza opracowany poprzez Charlesa Kocha ramowy system zarządzania opartego na rynku - Market-Based Management® (MBM).
Po przeszło półwieczu interdyscyplinarnych badań, eksperymentalnych odkryć i użytecznego stosowania wiedzy w firmach należących do spółki Koch na całym świecie, głównym celem MBM pozostaje generowanie prawidłowego zysku. Korzystny zysk wynika z produktów i usług, które podnoszą jakość ludzkiego życia i na które klienci dobrowolnie głosują swymi pieniędzmi. Jest konsekwencją kultury, w której pracowników motywuje się, by jak przedsiębiorcy poznawali preferencje klientów, a także najkorzystniejsze sposoby ich zaspokajania. Prawidłowy zysk pojawia się, kiedy stworzona jest długoterminowa wartość dla klientów, pracowników, udziałowców i społeczeństwa.
W tej książce Charles Koch, czerpiąc z prawdziwych, mnóstwo mówiących i wcześniej nieupowszechnianych opowieści z sześciu dekad jego obecności w biznesie, przeprowadza czytelnika poprzez pięć rozmiarów MBM,wyznaczyć, jak korzystać z ramowego systemu zarządzania firmą, aby wygenerować więcej dobrego zysku, niezależnie od rodzaju i skali działalności, branży czy organizacji. Podczas lektury można dowiedzieć się, jak:
• stworzyć wizję rozwoju pomimo nieustannie przyśpieszających dysrupcyjnych innowacji;
• wybrać i utrzymać pracowników odznaczających się jednocześnie zaletami, jaki i talentem;
• wytworzyć klimat dzielenia się wiedzą, zezwalający, niezależnie od zajmowanego stanowiska, na kwestionowanie wcześniejszych rozwiązań, jeśli można je udoskonalić lub zastąpić udoskonalonymi;
• nagradzać pracowników uprawnieniami decyzyjnymi nie ze względu na ich stanowisko, lecz wkład w firmę;
• motywować wszystkich zatrudnionych do obszerniejszego zaangażowania w producenta poprzez taką strukturę bodźców, aby wynagrodzenie było wyznaczane jedynie przez wykonaną poprzez pracownika wartość.
Lektura obowiązkowa dla liderów, przedsiębiorców, studentów i dla każdego, komu zależy na obywatelskim, sprawiedliwym i dostatnim społeczeństwie. "dobry zysk" niewątpliwie dołączy do najlepszych książek z dziedziny zarządzania, jakie kiedykolwiek powstały.
Charles G. Koch jest przewodniczącym zarządu i prezesem Koch Industries, Inc. Od 1967 roku. Słynie z tego, iż pod jego przywództwem rodzinne przedsiębiorstwo stało się drugą pod względem wielkości amerykańską firmą pozostającą w prywatnych rękach - obecnie jej wartość wycenia się na 100 miliardów dolarów - w 2019 roku dało to Charlesowi Kochowi, według „Forbesa", trzynaste miejsce na liście najbogatszych Amerykanów.
Koch Industries, Inc., grupa kapitałowa z siedzibą w Wichicie, w stanie Kansas, zaczęła swą działalność w 1940 roku jako marka Wood River Oil and Refining Co. Obecnie grupa Koch zatrudnia w około 70 krajach na świecie ponad 130 tysięcy osób, z czego 65 tysięcy w Stanach Zjednoczonych. Od stycznia 2009 roku zdobyła ponad 1300 nagród za bezpieczeństwo, działania na rzecz środowiska, służbę społeczeństwu, innowacje i obsługę klienta.