",,W rozmowach z ekonomistami często można usłyszeć, że wyjaśnienia różnic w zachowaniach konsumpcyjnych ludzi należy szukać w ich sytuacji materialnej: kto ma więcej pieniędzy, ten więcej wydaje, kupuje droższe produkty, ma więcej oszczędności.
Ta z pozoru prosta relacja jest prawdziwa, gdy patrzymy na nią z perspektywy makro i obserwowanych zależności statystycznych. Jednak gdy przyjrzymy się zagadnieniu z perspektywy indywidualnej - pojedynczych ludzi, okazuje się,spomiędzy dwóch osób dysponujących podobnymi dochodami i znajdujących się w podobnej sytuacji życiowej jedna wydaje pieniądze bezproblemowo i niezwykle swobodnie, drugiej natomiast wydanie każdej złotówki powoduje ogromny ból.
Zachowania finansowe zależą zatem nie tylko od poziomu posiadanych finansów,dodatkowo od wielu czynników o charakterze społecznym i psychologicznym, np. Od ogólnego podejścia do życia, poziomu optymizmu, poczucia kontroli nad własnym losem, stosunku do pieniędzy, stylu zarządzania pieniędzmi, czy także stosunku do instytucji finansowych".
Ze Wstępu Celem książki jest bliższe przyjrzenie się pozafinansowym, a zwykle psychologicznym i społecznym, czynnikom wyjaśniającym zachowania ekonomiczne i determinującym określony stosunek człowieka do finansów i instytucji finansowych.
Autorka podejmuje także próbę odpowiedzi na niemało pytań dotyczących ogólnych zachowań finansowych ludzi i specyficznych zachowań Polaków, które mogą nurtować jednocześnie laika, jak i specjalistę od finansów i zagadnień ekonomicznych.
Publikacja gromadzi analizę przeprowadzonych w 2009 r. Badań nad stanem wiedzy Polaków na temat kwestii finansowych i została uzupełniona o wyniki corocznych pomiarów postaw Polaków względem oszczędzania, inwestowania i zarządzania domowym budżetem wykonywanymi we współpracy z TNS Pentor na zlecenie Fundacji Kronenberga.
dr hab. Dominika Maison, prof. UW, jest autorką licznych artykułów i książek z zakresu badań konsumentów i reklamy, pracownikiem naukowym Wydziału Psychologii UW i przedstawicielem stowarzyszenia ESOMAR na Polskę, w latach 2003-2007 była Prezesem Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO).