Dwaj wybitni psychologowie każdego uczynią mądrym! Thomas Gilovich i Lee Ross w „Najmądrzejszym w pokoju" prezentują najistotniej użyteczne odkrycia psychologii społecznej. Lecz w tej lekcji o ludzkiej naturze, autorzy nie tylko ujawniają drogę do mądrości. Podają także kompleksowe wytyczne do tego, jak wpływać na ludzi, których spotykamy w naszym życiu.
Choć prosto znaleźć ją w sentencjach – w internecie, kalendarzach, księgach cytatów – wciąż trudno zrozumieć, czym tak naprawdę jest i jak ją osiągnąć. Mądrość – to jej Thomas Gilovich i Lee Ross poświęcili ważną społecznie i stanowczo aktualną książkę „Najmądrzejszy w pokoju". Autorzy przekonują, że „nie możesz być mądrym człowiekiem, nie posiadając mądrego podejścia do ludzi". Piszą o tym, jak odkrywać motywy ludzkich zachowań i wykorzystać tę wiedzę do udoskonalonego zrozumienia innych produktywnego wywierania na nich wpływu. Arogancję, chciwość i krótkowzroczność przeciwstawiają inteligencji, wnikliwości i rozsądnemu dokonywaniu ocen. Bo „żeby być mądrym, trzeba być psycho-mądrym".
Gilovich i Ross odnoszą się do badań prowadzonych na gruncie psychologii społecznej, analizują mądre i niemądre słowa i czyny postaci ważnych w historii świata. Przytaczają anegdoty, których bohaterami są m.in. Roger Federer i Rafael Nadal. W niebanalny i w pełni zrozumiały sposób podają czytelnikom wytyczne do podejmowania ulepszonych decyzji – w roli rodziców, pracodawców albo pracowników, przyjaciół lub doradców, a choćby obywateli świata.
Bo choć w „Najmądrzejszym w pokoju" głos zabierają wybitni naukowcy, to odnoszą się do realnego, codziennego życia, w którym każdego dnia – w domu, pracy, na zakupach, spacerze czy w restauracji – spotykamy ludzi. To z nimi zarówno popadamy w konflikty, rywalizujemy, negocjujemy, jak i formujemy związki. Od nich uzależniamy zagospodarowanie swego czasu, a także pieniędzy. I to na nich mamy szansę świadomie, mądrze wpływać, by osiągać zamierzone cele. To wiedza konieczna, by stać się „najmądrzejszym w pokoju" – rodzinie, społeczeństwie, biznesie czy polityce.
Książka demonstruje się w momencie, w którym można mówić o ogromnym postępie w psychologii społecznej i nauce o dokonywaniu ocen i podejmowaniu decyzji – w dziedzinach zajmujących się aspektami mądrości. Thomas Gilovich i Lee Ross wnieśli znaczny wkład w ich rozwój, poświęcając im łącznie osiemdziesiąt lat życia. Z laboratoriów psychologów napływały dane o przełomowych odkryciach dotyczących zachowań człowieka, pozwalających wyjść poza ograniczony punkt widzenia. Rozumienie myśli, uczuć, wyborów i działań ludzi – to wiedza, która powinna być znana każdemu, kto pragnie być mądrzejszy.
"Tak naprawdę najmądrzejszymi ludźmi w pokoju są Tom Gilovich i Lee Ross. To nieprzeciętna książka, która sięga po to, co najkorzystniejsze w psychologii, aby wywrzeć wpływ na to, jak żyjemy."
– Malcolm Gladwell, autor bestsellerów Punkt przełomowy, Błysk oraz Dawid i Goliat
"Dwaj znakomici psychologowie przedstawiają kwintesencję mądrości zgromadzonej w ich dziedzinie nauki – kilka lekcji koniecznych do zrozumienia sekretów naszej codzienności. To stanowczo ważny wykład, którego nie usłyszałeś na studiach. Nie przegap go tym razem."
– Daniel Gilbert, profesor psychologii na Uniwersytecie Harvarda, autor bestsellera Na tropie szczęścia
"W książce Najmądrzejszy w pokoju Gilovich i Ross w fascynujący sposób splatają ze sobą nauki społeczne, historię i frapujące anegdoty, by pomóc nam w zrozumieniu natury ludzkiej, błędów, jakie popełniamy, i tego, jak mamy żyć, aby w pełni wykorzystywać swój potencjał."
– Dan Ariely, profesor psychologii i ekonomista behawioralny na Duke Univeristy, autor bestsellerowych Potęgi irracjonalności i Szczerej prawdy o nieuczciwości
Thomas Gilovich – profesor psychologii na Uniwersytecie Cornell i dyrektor Centrum Ekonomii Behawioralnej i Badań Procesów Decyzyjnych. Jest autorem i współautorem modnych książek, m.in. „Social Psychology", „Dlaczego mądrzy ludzie popełniają głupstwa finansowe" oraz „How We Know What Isnt’s So". Autor głośnych, szeroko cytowanych artykułów m.in. Na temat błędów poznawczych czy wpływu zakupów na poczucie szczęścia. Zasłynął z pojęć takich jak Hot hands (gorące ręce), Spotlight effect (efekt spotlight), Self-handicapping (samoutrudnianie), które wprowadził do terminologii psychologicznej.
Lee Ross – profesor psychologii na Uniwersytecie Stanforda i współzałożyciel Centrum Badań nad Konfliktem i Negocjacjami. Wśród jego zainteresowań naukowych znajdują się: psychologia polityki, wpływ społeczny, teoria uprzedzeń i badania podejmowania decyzji i rozwiązywania konfliktów. Jest współautorem książek „The Person and the Situation" oraz „Human Interference". Ross w swojej karierze naukowej wyszedł poza badania w laboratorium. Obiektem obserwacji uczynił także problemy globalne, jak zmiany klimatu czy system prawny. Brał udział w procesach pokojowych w Irlandii Północnej, na Kaukazie i Bliskim Wschodzie. Został wybrany do prestiżowej American Academy of Arts and Sciences. Uhonorowany wieloma nagrodami, w tym: American Psychological Society William James Fellow oraz Distinguished Scientist Award from Society of Experimental Social Psychological.