Wchodzisz do sklepu,kupić chleb, makaron i owoce. Po chwili wychodzisz, a w siatce z zakupami, poza tym, co pierwotnie zamierzałeś kupić, masz jeszcze paczkę chipsów, dwie gazety i los na loterię. Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego zdecydowałeś się na zakup tych rzeczy?
Któregoś dnia do twoich drzwi puka mężczyzna proponujący nowy rodzaj łącza internetowego. W zasadzie jesteś zadowolony z jakości usług oferowanych przez twojego obecnego dostawcę, lecz po kilku minutach rozmowy postanawiasz przyjąć nową ofertę. Zamykasz drzwi i dopiero wtedy zadajesz sobie pytanie: DLACZEGO?
Czy te przykłady brzmią znajomo?
A może chciałbyś raczej wywierać wpływ na innych ludzi aniżeli im ulegać?
Jeżeli tak, to niewątpliwie zainteresuje cię książka napisana przez dwóch psychologów społecznych, którzy badają typowo używane techniki wpływu społecznego. Dariusz Doliński i Tomasz Grzyb analizują produktywność tych technik, a kiedy je opisują, zawsze odpowiadają na trzy pytania:
(1) Jaka idea przyświeca danej technologii wpływu społecznego?
(2) Co na ten temat mówią badania?
(3) Jaki mechanizm psychologiczny decyduje o efektywności danej techniki?
Ta książka ukazuje aż 100 takich technik, obejmujących prawie wszystkie obszary życia codziennego – nie tylko zakupy, ale także bliskie relacje oraz nasze zachowania, zarówno w sferze publicznej, jak i prywatnej. Każda z opisywanych technik została naukowo zbadana i udokumentowana, autorzy jednak, zamiast skupiać się na analizie statystycznej, koncentrują się na rzeczywistym wpływie tych technik na nasze życie.
O autorach:
Dariusz Doliński – profesor psychologii, szanowany psycholog społeczny i szanowany badacz wpływu społecznego. Autor licznych artykułów naukowych publikowanych w czołowych czasopismach psychologicznych, a także 21 książek. Pracuje na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu.
Tomasz Grzyb – dr hab. Psychologii, profesor Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, psycholog społeczny, prezes Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, autor licznych artykułów i książek. Od 2013 roku kształci oficerów NATO i krajów stowarzyszonych w zakresie technik wpływu społecznego.
Rekomendacje wydawnicze:
Nigdy wcześniej nie widziałem książki opisującej tak dużo technik wpływu społecznego. Autorzy to aktualnie największe autorytety w tej dziedzinie, więc jeśli mówią, iż te sposoby działają, to możesz im zaufać. A jeśli nadal będziesz posiadać jakieś wątpliwości, to przy każdej z technik odszukasz omówienie badań potwierdzających jej skuteczność. - profesor Christopher J. Carpenter, Western Illinois University
Dariusz Doliński i Tomasz Grzyb dokonali nadzwyczaj przezroczystego, a przy tym fascynującego przeglądu wielu (tak, aż 100!) technik wpływu społecznego i skrupulatnie wyjaśnili działanie każdej z nich. Przytoczyli w dodatku przykłady eksperymentów, które dowiodły efektywności tych technik. Czytelnicy, którzy poszukują intrygującego wprowadzenia do sztuki wywierania wpływu społecznego, z pewnością nie będą rozczarowani.- profesor Daniel J. O’Keefe, Northwestern University
Dariusz Doliński i Tomasz Grzyb swoją książką wyświadczyli nam wszystkim wielką przysługę. Nie tylko opisali 100 wydajnych technik wpływu społecznego, ale także zbadali mechanizmy psychologiczne, które powodują, że owe techniki działają. Nie ma bardziej praktycznej książki dla kogoś, kto chciałby osiągnąć mistrzostwo w dziedzinie perswazji. - profesor Robert Cialdini, Arizona State University, autor książek „Wywieranie wpływu na ludzi" i „Pre-swazja"