Przewodnik dla terapeutów pokazujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8-17 lat. Autorzy, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i stosowane techniki. Program terapeutyczny składa się z dwunastu sesji i obejmuje terapię ekspozycji i powstrzymania reakcji dziecka i prowadzoną równolegle terapię poznawczo-behawioralną całej rodziny. Interwencje są nastawione na aspekty środowiska rodzinnego kluczowe dla uzyskania pozytywnej i trwałej reakcji na leczenie. Głównym elementem programu terapeutycznego są użyteczne ćwiczenia wykonywane podczas sesji i w ramach zadań domowych. Podręcznik mieści formularze używane poprzez terapeutę, a także poprzez pacjenta i jego rodziców w trakcie terapii. Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który mieści dane teoretyczne na temat zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, przegląd umiejętności, jakich nabywa się podczas terapii i wszystkie materiały konieczne do wykonywania zadań domowych, w tym formularze do notowania przebiegu ekspozycji z wykresami do śledzenia zmian poziomu lęku i formularze samoobserwacji do monitorowania obsesji i kompulsji. „Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży. Podręcznik terapeuty" to nieoceniona pomoc dla każdego psychoterapeuty, dla którego wartością jest prowadzenie terapii o sprawności popartej danymi naukowymi. Jest to kolejny z serii protokołów terapii, które stanowiły podstawę badań nad efektywnością. Mogą, a nawet powinni odnieść się do niego z ufnością zarówno psychoterapeuci początkujący, jak i eksperci. Dla studentów i początkujących terapeutów zawarte w podręczniku dane ergonomiczne są rewelacyjnym wprowadzeniem do terapii poznawczo-behawioralnej, jak dotychczas najskuteczniejszej metody leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego. Dla ekspertów podręcznik może stanowić źródło inspiracji, pozwalając zweryfikować wykorzystywane podejście. Sposób, w jaki opisane są kolejne kroki nowoczesnania, umożliwia wierne odtworzenie metody, co jest podstawą uzyskania pozytywnych efektów terapii, zbliżonych do sprawności, jaką wykazali autorzy podręcznika i badań na nim opartych i na jaką wskazują metaanalizy badań. Dr n. Med. Agnieszka Popiel psychiatra, psychoterapeuta i superwizor PTTPB, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny