O ile literatura bywa reklamowana, o tyle reklama typowo nie bywa interpretowana. Gdyby wymagała objaśnienia sensu, straciłaby z oczu cel, dla którego powstała. Można sobie wyobrazić taki skrajny przypadek transgresji między literaturą i reklamą, kiedy ta pierwsza powstaje jako świadomy, zaplanowany komunikat reklamowy, a druga niczego nie reklamuje, pozornie nie ma więc sensu, i dopiero odczytanie w szeregu lub procesu kolejnych epizodów kampanii promocyjnej nadaje jej znaczenie i naprowadza odbiorcę na jej pierwotny ślad. Paradoksalnie reklama bez słów, artystyczny spot filmowy oparty na scenariuszu, który jest pogłosem lub poświatą treści przemycanych uprzednio przez literaturę, najszczególniej ją przypomina.
Niniejsza praca sięga po przypadki znanych artystycznych spotów reklamowych, z których część ma charakter spotów wizerunkowych i była nagradzana na festiwalu w Cannes. Ich wspólną cechą jest miejsce wytworzenia, czyli niemieckie agencje reklamowe, lub towar albo zleceniodawca, który na dodatek pochodzi z Niemiec. Takie zawężenie analizy nie oznacza, iż niemiecka reklama wizerunkowa różni się od reklam wykonanych na świecie, ale pozwala utrzymać w ramach i uporządkować wiedzę na temat osiągalnych, domniemanych, a czasem oczywistych zależności między literaturą danego kraju a utrwalonymi w nim normami promocji i marketingu.
Tytuł Literatura i reklama w Niemczech Autor Tomasz znikomyszek Wydawnictwo Universitas EAN 9788324234479 ISBN 9788324234479 Kategoria Literatura, Medioznawstwo ilość stron 248 Format 13,5x20,5 cm Rok wydania 2018 Oprawa broszurowa