Przewodnik dla terapeutów ukazujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 5–8 lat. Autorki, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających efektywność opisywanej metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i stosowane techniki.
Wskazują, jak zaangażować w terapię rodziców niedużego pacjenta, a także przypasować interwencje do poziomu jego rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego. Program terapii składa się z dwunastu sesji i obejmuje takie elementy, jak psychoedukacja na temat zaburzenia, uczenie rodziców korzystania z narzędzi rozszerzających motywację dziecka do zmiany i ułatwiających wydajne radzenie sobie z objawami, nauka strategii poznawczych czy ćwiczenia ekspozycji i powstrzymania reakcji.
Jego głównym elementem są praktyczne ćwiczenia realizowane w trakcie sesji i w ramach zadań domowych. Podręcznik mieści formularze używane poprzez terapeutę oraz poprzez pacjenta i jego rodziców w trakcie terapii.
Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który zawiera dane teoretyczne na temat zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, i ćwiczenia do wykonywania w domu.
Z wielką radością przyjmuję przystępność na polskim rynku wydawniczym kolejnego programu terapeutycznego o udowodnionej empirycznie wydajności, tym bardziej że jest to pierwsza publikacja, która prezentuje podejście terapeutyczne dopasowane do potrzeb dzieci cierpiących na wczesnodziecięcą postać zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego i ich rodzin.
Podręcznik mieści nad wyraz przystępną psychoedukację na temat samego zaburzenia, jak na dodatek na temat metod pracy z dzieckiem. Autorki podkreślają jednak konieczność dostosowania terapii do potrzeb mocnego pacjenta i jego rodziny, przy uwzględnieniu wszelkich najważniejszych elementów programu terapeutycznego.
Ida Derezińska psycholog kliniczna, psychoterapeutka dzieci i młodzieży, superwizorka psychoterapii poznawczo-behawioralnej, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej