Wielu rodziców szuka programu leczenia, który traktowałby ich dzieci jak nieszablonowe jednostki, proponował jednostkową terapię, a także wyzwolił w nich umiejętności konstruktywnego porozumiewania się i budowania kontaktów z otoczeniem. Chcą uczestniczyć w leczeniu swych dzieci. Pragną im pomagać i mieć nadzieję. Niniejsza książka pozostała napisana z myślą o takich rodzicach. Autorzy przedstawiają podejście do problemu, które może radykalnie zmienić założenia na temat autyzmu i ASD, a także wpłynąć na perspektywy rozwoju dzieci z tego typu zaburzeniami. Autorzy pokazują, iż dzieci z ASD nie posiadają trwale ograniczonego potencjału i niejednokrotnie mogą, podobnie jak ich rówieśnicy, prowadzić pełne i zdrowe życie. Metoda Floortime może być stosowana w każdym wieku - już w niemowlęctwie, kiedy pojawiają się pierwsze objawy autyzmu - co zezwala na uniemożliwianie innowacyjni tej groźnej choroby. Celem terapii w ramach modelu DIR/Floortime jest zbudowanie podstaw zdrowego rozwoju zamiast pracy nad powierzchownymi zachowaniami i objawami. Dzięki takiej postawie dzieci uczą się opanowywać podstawowe kompetencje, które na drodze ich rozwoju pozostały pominięte albo zaprzepaszczone, a więc umiejętność budowania serdecznych i powodujących przyjemność relacji z innymi, celowego i zasadniczego komunikowania się i - w różnym stopniu - logicznego i kreatywnego myślenia. Wielka liczba dzieci leczonych w ten sposób przełamała niemało barier, opanowując umiejętności wcześniej uznawane za nieosiągalne dla pacjentów z ASD. Zbudowały one serdeczne i bliskie relacje z rodziną i rówieśnikami oraz wykształciły złożone umiejętności wysławiania się. Nie tylko opanowały zdolność przyswajania wiedzy,dodatkowo rozwinęły umiejętności intelektualne, takie jak spontaniczne myślenie, wydobywanie wniosków czy współodczuwanie. To szczególnie wartościowa książka - dla rodziców, którzy troszczą się o swoje dziecko, dla profesjonalistów, którzy udzielają konsultacji,, a także dla tych, którzy poszukują terapii efektywnych w zmaganiach z tymi przerażającymi zaburzeniami. Program DIR/Floortime ma progresywny charakter i jest nadzwyczaj sprawny. Dr n. Med. T. Berry Brazelton, emerytowany profesor pediatrii klinicznej, Harvard Medical School