Kultura szkoły to kategoria pojęciowa na dobre zakorzeniona w literaturze anglojęzycznej (i nie tylko), ale także coraz częściej pojawiająca się w rodzimym dyskursie na temat edukacji. Chociaż w naszym kraju są przystępne jednocześnie artykuły, jak i pokaźniejsze prace poświęcone kulturze szkoły (Adrjan 2011; Dernowska 2014ab; Klus-Stańska 2010; Pająk 1996; Polak 2007; Tłuściak-Deliowska 2014; Tłuściak-Deliowska, Dernowska 2015ab; Tłuściak-Deliowska, Dernowska, Strutyńska 2014), to odczuwa się brak systematycznego i spójnego opracowania tego zagadnienia. Ta książka stanowi drobny krok w stronę takiego właśnie ukazujenia tej kategorii, a jej cel jest dwojaki: z jednej strony analityczno-syntetyzujące podejście do stanowisk i modeli teoretycznych kultury, a także klimatu szkoły, z drugiej natomiast – ekspozycja „kultury szkoły" jako kategorii na tyle plastikowej, że może ona dostarczyć szerszej perspektywy do spójnego, a nie – jak w zdecydowanej większości prac badawczych poświęconych dotychczas szkole – fragmentarycznego, wybiórczego oglądu życia i funkcjonowania placówki edukacyjnej.
Układ treści został zaprojektowany w taki sposób, żeby przedstawić główne podejścia, punkty widzenia na kulturę szkoły, sposób jej rozumienia i poznawania. Książka składa się z pięciu rozdziałów, a w jej strukturze znacznie zarysowują się dwie części: powłoka teoretyczna (analityczno-plastikowa) i warstwa empiryczna (przeglądowa). Rozdział pierwszy traktować należy wyłącznie jako swoiste wprowadzenie do stanowczej problematyki pracy. Zamysł jego konstrukcji był bowiem następujący: na podstawie literatury przedmiotu ukazać rozmaite/możliwe spojrzenia na jedno i to samo miejsce – miejsce tak korzystnie, zdawałoby się, znane każdemu. Przedstawiono zatem szkołę jako instytucję formalną, ukazano ją także z perspektywy nieformalnej: jako czas, miejsce i przestrzeń, jak w dodatku jako „część kontynentu kulturowego" –użyć tu słów J.S. Brunera. Należy jednak zaznaczyć, iż rozważania prowadzone w pierwszym rozdziale nie mogą być traktowane jako swojego rodzaju kompendium wiedzy o szkole. Są to jedynie wątki składające się na swoiste tło służące prezentacji kluczowej w tym opracowaniu kategorii, jaką jest kultura szkoły.
O szkole nie bez racji można powiedzieć, trawestując znane słowa: „szkoła jaka jest, każdy widzi", niemniej warto podjąć wysiłek zorientowany na dotarcie do tego, co wszakże skryte, niewidoczne, lecz obecne i znaczące, jeśli chodzi o jakość działań szkoły i możliwość zmieniania jej na ulepszone. Warto podjąć namysł nad miejscem zwanym szkołą, warto o nie pytać, zastanawiać się nad nim – nad tym, jakie ono jest, a jakie może być, i co zrobić, by było ono przestrzenią przyjazną, miejscem współpracy, osiągnięć i rozwoju. Te pytania zaś za każdym razem dotyczą kultury szkoły.
Autorki
Podtytuł: studium teoretyczno-empiryczne
ISBN: 9788378508021
Kod paskowy: 9788378508021
Autorzy: Dernowska Urszula, Tłuściak-Deliowska Aleksandra
Wydanie: 1
Rok wydania: 2015
Kod wydawcy: 21984
Miejscowość: Kraków
liczba stron: 146
Oprawa: Miękka
PKWiU: 58.11.1
Format: 16.0x23.5cm
Głębokość (mm): 8
Waga: 0.254
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka