skategoryzowane w tej publikacji teksty łączy wątek komunikacji kulturowej. W kręgu zainteresowań autorek znalazły się więc równocześnie teksty literackie, jak i dzieła sztuki - malarskie i muzyczne - widziane w aspekcie edukacji polonistycznej.
Kultura jest przestrzenią, w której człowiek najpełniej ujawnia swoją tożsamość. W celach i zadaniach edukacji polonistycznej uwydatnia się zatem wprowadzanie uczniów w przestrzeń kulturową, a także budzenie ich refleksji nad różnymi zjawiskami kultury nie tylko w ujęciu fizykalnym,również duchowym.
Prezentowane w tomie teksty pokazują, że nie da się uciec przed zmianami, które przyniosła nasza współczesność. Nowe formy komunikacji powodują, że nasi uczniowie żyją w globalnej,,szybkoprzestrzeni".
Tego faktu nie można lekceważyć w edukacji - trzeba się z nią zmierzyć, a choćby zawrzeć przymierze. Dlatego w książce podejmowane są nie tylko zagadnienia związane ze sposobami czytania poezji i prozy, przestrzegania obrazów malarskich, słuchania muzyki klasycznej, lecz także dotyczące hip-hopu, demotywatorów, e-polonistyki itd.
Jej niewątpliwym atutem jest także związek z macierzystym miastem i regionem, a także uczelnią - Uniwersytetem Marii Curie-Skłodowskiej.