Książka Agnieszki Pindery,,Patkowski. Ambasador muzyki z Marsa" opowiada historię człowieka, który poświęcił życie sztuce, ale sam nie był artystą w powszechnym rozumieniu tego słowa. Swoją pasję realizował dzięki współpracy z kompozytorami i animacji życia koncertowego, a dla jego audycji $302 nadawanych począwszy od 1959 roku $303 zasiadali przed radioodbiornikami spragnieni nowej muzyki słuchacze.Ta druga z kolei książka $304 wydana w kolekcji Biblioteka SEPR i poświęcona spuściźnie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia $305 skupia się na postaci założyciela i wieloletniego kierownika placówki, muzykologa Józefa Patkowskiego.
Co ukształtowało człowieka, który tworzył historię muzyki elektroakustycznej w Polsce$306 Jak zetknął się z nią po raz pierwszy$307 Z czym mierzył się w stanie wojennym$308 Dlaczego w 1982 roku nie odbył się festiwal Warszawska Jesień$309 Co doprowadziło do zwolnienia Patkowskiego z zajmowanego w rozgłośni stanowiska w połowie lat osiemdziesiątych$310 I czym był,,czarny pokój"$311 Odpowiedzi na te pytania autorka książki szukała w archiwach i wspomnieniach kilkudziesięciu osób, z którymi udało jej się porozmawiać.Agnieszkę Pinderę zafascynowały łatwość, z jaką Patkowski łączył wiedzę z zróżnicowanych dziedzin, oraz intuicja pomagająca mu wyławiać nowe, wartościowe przejawy twórczości.
zebrany materiał demonstruje, iż można Patkowskiego uznać za jednego z pierwszych kuratorów sztuki w Polsce, oddanego artystom opiekuna projektów na pograniczu nowych mediów, performansu i instalacji.
Tak jak awangarda w muzyce ukształtowała Patkowskiego jako muzykologa, tak neoawangarda na polu wszystkich sztuk ukonstytuowała przyjętą przez niego rolę $312 mediatora pomiędzy dziełem a odbiorcą.,,Ambasador muzyki z Marsa" jest więc nie tylko biografią Józefa Patkowskiego, lecz też raportem z kształtowania się nowego interdyscyplinarnego zawodu kuratora, który upowszechnił się wraz z nadejściem XXI wieku i wyszedł poza mury muzeów i galerii sztuki współczesnej.