znamionujący świat kapitalizmu proces intelektualizacji, czy również desakralizacji, który Max Weber nazywa „odczarowaniem", wydaje się bezwzględny i nieuchronny. Jednak stojąca za nim i odpowiedzialna za uprzemysłownienie – świata? natury? umysłowości? – potęga racjonalności nie prowadzi prostą, opatrznościową drogą do historycznego celu.
Przeciwnie, bezustannie towarzyszą jej -poprzez nią samą wzbudzane – liczne przeciwprądy, odpowiedzialne za ponowne tego modernizowanego świata „(za)czarowanie". Nie polega ono jednak na zwykłej restytucji dawnej, przednowoczesnej władzy religijnej, gwarantującej jedność świata i jego rozumienia: „upadek wartości ducha" (określenie Paula Valery'ego) nieuchronnie rzuca cień na obecną kondycję sacrum i mitu.
Być może choćby w post-sekularnym, zde-mitologizowanym, zindustrializowanym świecie świętość stanowczo już umarła, a jedynie nasze zegarki – jak w Schulzowskim Sanatorium pod Klepsydrą – spóźniają się „o pewien interwał, którego wielkości niepodobna określić"? W każdym razie ten „przeżytek", podtrzymanie jego widmowej egzystencji, wymaga intelektualnych wysiłków, ryzykownych technice – mówiąc niedługo – ma swoją cenę.
Z recenzji drą hab. Wojciecha Michery Tytuł Mit, religia, innowacyjność. Cena emancypacji Autor Opracowanie zbiorowe Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego EAN 9788323347637 ISBN 9788323347637 Kategoria Nauki humanistyczne\Socjologia ilość stron 327 Format 15.8x23.5x1.6 cm Rok wydania 2020 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.506 kg