Podręcznik składa się z dziewięciu działów i można wyodrębnić w nim trzy części. W pierwszej, obejmującej działy 1–5, pojawiają się nowe pojęcia i obiekty matematyczne, m.in. Pierwiastki, twierdzenie Pitagorasa, kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa. Zagadnienia te domykają zakres wiedzy wymaganej w trakcie egzaminu ósmoklasisty. Część druga to dział 6, czyli powtórzenie. Pozwala ono podsumować wiadomości i umiejętności zdobyte w klasach 4–8. Każdy temat zaczyna się od przypomnienia najważniejszych wiadomości, a także rozwiązanych przykładów, po których następuje pakiet zadań zamkniętych i otwartych. Wśród zadań zamkniętych występują takie typy zadań, które mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty: prawda/fałsz, zadania na uzasadnienie, wielokrotnego wyboru. Dział jest zakończony zestawem zróżnicowanych zadań opartych na materiale poznanym w klasach 4–8. Trzecia część podręcznika czyli działy 7–9, uwzględnia zagadnienia, takie jak wiadomości o: liczbie?, symetrii osiowej i środkowej, symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta, progresywnych metodach zliczania (reguły dodawania i mnożenia). Znajomość tych treści nie jest wymagana na egzaminie ósmoklasisty i dlatego mogą one być omawiane już po nim. Na końcu podręcznika znajdują się odpowiedzi do ćwiczeń i zadań. Na marginesach podręcznika zamieszczono wybrane pojęcia matematyczne w języku angielskim, a na końcu – indeks polsko-angielski. Dzięki czemu uczeń poznaje mistrzowskie terminy w języku obcym, którego uczy się już dużo lat. W wybranych miejscach zamieszczono ramki zobacz w internecie, które zachęcają do poszukania dodatkowych informacji w internecie. W ten sposób uczeń bardziej angażuje się zrozumienie zagadnienia i równocześnie pogłębia wiedzę zdobytą na lekcji. W podręczniku znajdują się infografiki, które w ciekawy sposób prezentują treści matematyczne, usprawniając ich zrozumienie czy zapamiętanie.