Niepełnosprawność wzroku w znaczny sposób wpływa na realizację zadań życiowych na każdym etapie rozwoju człowieka – od czesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Liczne obszary funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących wciąż nie zostały korzystnie rozpoznane i opisane.
Tymczasem wyjaśnienie specyfiki funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością pozwala na trafne rozpoznawanie ich potrzeb edukacyjno-rozwojowych, pozwala dobrze zorganizować cykl edukacji i właściwie realizować oddziaływania wspierające.
„Tyflopsychologia" to publikacja, w której dokonano analizy związków pomiędzy niepełnosprawnością wzroku a poziomem, sposobem i czasem realizacji zadań rozwojowych w biegu życia oraz omówiono sytuację psychologiczną osoby marnującej wzrok w sposób stopniowy i nagły.
Podstawą opracowania są wyniki najnowszych badań naukowych dotyczących poszczególnych aspektów funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących. Dane zawarte w książce mają dużą użyteczność praktyczną – mogą zostać wykorzystane w planowaniu i realizacji oddziaływań wspierających asygnowanych dla osób niewidomych i słabowidzących w zróżnicowanym wieku.
Publikacja kierowana jest do pedagogów, psychologów, terapeutów, rehabilitantów i innych specjalistów pracujących w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju zajmujących się diagnozą, edukacją i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością wzroku.
Pozycja ta może także być przydatna dla rodziców i innych członków rodzin, do których należą osoby z wrodzoną albo nabytą niepełnosprawnością wzroku. "Podręcznik został zredagowany zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) przyjętą poprzez WHO w 2001 roku.
Jest to innowacyjne podejście, w którym kładzie się główny nacisk na aktywa osoby, a nie z zasady deficyty. Osoba niemało zasobów i możliwości mimo uszkodzonego wzroku. Mam nadzieję, że w pedagogice specjalnej ten paradygmat będzie silniej akcentowany, także w stosunku do innych niepełnosprawności." Z recenzji prof.
dr hab. Romana Ossowskiego, prof. Zw. UKW