Książka Szkoła. Konflikt podmiotów? Zwraca uwagę na złożoność możliwych do wystąpienia procesów, w które bezpośrednio uwikłane są podmioty edukacji. Rzecz jednak w tym, że obok zjawisk oczekiwanych, pojawiają się inne, te niechciane. Z reguły stanowią one asumpt do tworzących się konfliktów i kumulują w sobie ludzka niemoc, niechęć, gniew, zagubienie, bezradność, rozgoryczenie. W większości przypadków stany te są konsekwencją nieprzygotowania nauczycieli i braku wiedzy na temat istoty konfliktów. Bez zrozumienia możliwość wpływu i kreowania procesów w zamierzonych poprzez siebie kierunku, nauczyciele skazują efekty własnej pracy na żywiołowość zjawisk. Zamiast przygotowania, współpracy i determinacji, pozostaje im jedynie wiara w cud. A wiara w tym przypadku to za mało, niezbędna jest wiedza, która pozwoli wydajnie i z korzyścią dla wszelkich zainteresowanych wyjść z sytuacji trudnych. Znaczna jest tu wiedza na temat źródeł konfliktów, ich przebiegu i sposobu przeciwdziałania albo wykorzystywania w budowaniu konstruktywnych relacji ukierunkowanych na rozwój procesów edukacyjnych. Przyjęcie takiego założenia zaważyło na układzie książki i wyodrębnieniu dwóch części: Źródła konfliktów w edukacji, a także Sposoby przezwyciężania konfliktów w sytuacjach szkolnych.
Fragment Wprowadzenia
Tytuł Szkoła. Konflikt podmiotów? Autorzy Inetta Nowosad, Klaudia Pietrań, Mirosław Szymańs Wydawnictwo Adam Marszałek EAN 9788380194151 ISBN 9788380194151 Kategoria Literatura, Pedagogika Format 225x160x16 mm Rok wydania 2016 Oprawa broszurowa