Narracje zombiecentryczne. Literatura? Teoria? Antropologia to w głównej mierze rozważania genologiczne i antropologiczne; ich celem jest zdyskontowanie powszechnego wyobrażenia, iż teksty koncentrujące się wokół zombie są wyłącznie horrorami bądź nie angażują się w znaczne dyskursy. Popkultura jest bowiem? paradoksalnie? szczególnie czułym rezonatorem wszelkich przemian, kryzysów czy paradygmatów, co oznacza, że znajdują one odbicie w jej artefaktach. Dlatego widocznym aspektem zawartych w książce rozważań staje się prezentacja zaangażowania literatury zombiecentrycznej w przepracowywanie doświadczeń konfliktów współczesności. Wszystkie te kwestie są boleśnie niedostrzegalne dla wielu badaczy, przyjmujących a priori, iż wytwory nienależące do mainstreamu czy niezakorzenione w tradycji literackiej nie odznaczają się wysokoartystycznością bądź reprezentują wyłącznie walor rozrywkowy. Książka ukazuje pionierskie podejście do tematyki zombie w literaturze: ma wyszczególnić? czy także podpowiedzieć? nieco inną drogę bądź inny sposób oglądu tekstów wpisujących się w popkulturę i obudowanych wokół niezwykle symbolonośnej figury zombie. Ksenia Olkusz doskonale zdaje sobie sprawę z tego, z jak wielkim tematem (...) przyjdzie jej się zmagać (...). Ujęcie to nie tyle „nobilituje banalny temat”, jak zwykli uważać rodzimi teoretycy literatury o konserwatywnym nastawieniu, ile pozwala umieścić go w zupełnie nowej perspektywie badawczej. Dr hab. Dariusz Brzostek, prof. UMK Autorka ani przez moment nie ogranicza się do wytwornej sfery tradycyjnej humanistyki, choć pragmatycznie używa wypracowanych poprzez nią kodów i metodologii. Opisuje (…) sytuację „między”, w której popkultura wydaje się widocznie bardziej odpowiedzialna za nasz świat niż kultura wysoka. Dr hab. Rafał Szczerbakiewicz Ksenia Olkusz? historyk, krytyk i teoretyk literatury; w kręgu jej zainteresowań są studia nad literaturą i kulturą popularną, transfikcjonalnością i transmedialnością; naukowo zajmuje się także utopiami i dystopiami w literaturze, serialach, filmach i grach wideo; autorka wielu artykułów oraz książek: Materializm kontra ezoteryka (2017) i Współczesność w zwierciadle horroru. O najnowszej polskiej fantastyce grozy (2010).