Poeta, purytanin, patriota, jak pisze o nim Pierre Legouis, czy szpieg i szyderca? Niniejsze studium poświęcone jest człowiekowi, wobec którego, na najróżniejszych etapach recepcji jego twórczości, użytkowano wszystkie te określenia.
Andrew Marvell to z całą pewnością jeden z najważniejszych angielskich poetów XVII w. Kojarzony jest ON zwykle, choć nie do końca optymalnie, z poezją metafizyczną. Współczesnego czytelnika zaintryguje w tej twórczości niezwykła samoświadomość poety i autoreferencyjność jego wierszy.
To poezja, która na siebie wskazuje, wnikliwie przygląda się słowom, doszukując się w nich nieoczywistych znaczeń. Niezwykłą rolę odgrywa w niej rym i zestroje dźwiękowe. Słychać w tych lirykach zwielokrotnione echa, przy pomocy których poeta prowadzi dialog z tradycją, z twórcami sobie współczesnymi, a w dodatku z samym sobą.
Tak wnikliwie przypatruje się obrazom rzeczy wykonanym poprzez język poezji, że zaczynamy dostrzegać w nich drobną siatkę pęknięć i szczelin. Z tych popękanych obrazów, z niedużych kawałków znaczeń poeta wciąż podwyższa świeże budowle, wyrastające na ruinach przebrzmiałych tradycji i minionych sensów.Dzisiejszy uznanie nad Marvellem wyrasta na gruncie ponad trzystu lat recepcji jego twórczości.
Zanim zatem przejdziemy do bardziej szczegółowego opisu zagadnień, których dotyczy to studium, przyjrzyjmy się pokrótce historii odbioru poezji i prozy tego poety, w której można wyraźnie dojrzeć znaczne punkty zwrotne.
Z lektury wielu, wydawałoby się – rozmaitych, wypowiedzi na temat Marvella, rozrzuconych w czasie i wypowiadanych poprzez przychylne i nieprzychylne mu osoby, poprzez literaturoznawców i przez amatorów jego poezji, wyłania się wyjątkowo przejrzysta historia kilku kluczowych momentów w budowaniu kanonu tego poety, które postaram się tu pokazać.
Moim celem nie jest kronikarskie wyszczególnienie wszelkich opracowań poświęconych temu twórcy na przestrzeni trzech wieków, lecz zaznaczenie głównych tendencji w recepcji jego twórczości, ze szczególnym naciskiem na toczącą się aktualnie debatę o obszary, w jakich poruszać ma się dzisiejsza krytyka marvellowska.
Tytuł Echo i Narcyz Autor Klaudia Łączyńska Wydawnictwo Homini EAN 9788373546455 ISBN 9788373546455 Kategoria Literatura\Literaturoznawstwo liczba stron 340 Format 14.5x20.5x2.3 cm Rok wydania 2017 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.376 kg