Książka dostarcza podstawowych informacji o istocie, przyczynach i specyfice w głównej mierze występujących chorób przewlekłych i ich wpływie na dziecko i jego funkcjonowanie w szkole. W ostatnich latach istotnie zwiększyła się grupa dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi, posiadająca niepowtarzalne potrzeby w zakresie opieki medycznej, psychologicznej, a także edukacji.
Nauczyciele, a zwłaszcza wychowawcy powinni być przygotowani do pracy z takimi uczniami. Autorzy książki, odpowiadając na tę potrzebę, dostarczają podstawowych danych o istocie, przyczynach i specyfice z reguły występujących chorób przewlekłych, a także ich wpływie na dziecko i jego funkcjonowanie w szkole.
Udzielają użytecznych wskazówek na temat wspierania rozwoju uczniów z chorobami przewlekłymi, a także uczą, jak należy postępować w sytuacji, gdy w czasie pobytu w szkole nasilają się objawy choroby, stanowiące zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów.
Książka może równocześnie pełnić funkcję poradnika dla nauczycieli kształcących dzieci z chorobami przewlekłymi, jak i podręcznika akademickiego, {pomocn|przydatn)ego w kształceniu studentów w zakresie pedagogiki terapeutycznej i kształcenia integracyjnego.
Jeśli do grona potencjalnych czytelników dołączymy także rodziców tych dzieci, to łatwo dostrzeżemy, że proponowana praca ma charakter dość uniwersalny i może liczyć na stosunkowo duże grono odbiorców, co należy z pewnością do jej zalet.
(Z recenzji dr. Hab. Grzegorza Szumskiego)