Zadanie malarza polegałoby więc na tym, żeby pokazać pewnego rodzaju pierwotną jedność zmysłów i sprawić, by wielozmysłowa Figura stała się widzialna. Ale ta operacja jest osiągalna tylko, jeżeli wrażenie z tej lub innej dziedziny (tutaj wrażenie wzrokowe) jest w bezpośrednim kontakcie z siłą życiową, która przelewa się poprzez wszystkie dziedziny i przecina je. Tą mocą jest Rytm, głębszy niżeli wzrok, słuch etc. Rytm pojawia się jako muzyka, gdy angażuje poziom słuchowy, lub jako malarstwo, gdy angażuje poziom wizualny. Taka jest logika zmysłów, powiedział Czanne, nieracjonalna, pozamózgowa. Ostatecznie jest to stosunek rytmu i wrażenia, który w każdym wrażeniu umieszcza poziomy i dziedziny, przez które przechodzi. Ten rytm przebiega cały obraz, podobnie jak przebiega utwór muzyczny. To skurcz-rozkurcz: świat, który okala mnie i zabiera moją jaźń [moi], jaźń, która otwiera się na świat oraz otwiera sam świat. Tytuł Bacon. Logika wrażenia Autor Gilles Deleuze Wydawnictwo Eperons-Ostrogi EAN 9788366102125 ISBN 9788366102125 Kategoria Literatura, Filozofia liczba stron 376 Format 14x22 cm Rok wydania 2019 Oprawa twarda