linia Universitas: Krytyka XX i XXI wieku. T. 13. Red. Serii Dorota Kozicka, Maciej Urbanowski, Marta Wyka
Koncepcja tomu, który oferujemy czytelnikom, [] jest oparte na założeniu, że historia polskiej poezji powojennej domaga się ciągle nowych odczytań, uwzględniających nie tylko zmiany historyczne,ponadto nieprzerwane przekształcenia świadomości estetycznej i metodologicznej. [] Omawiane tu tomy poetyckie są prezentowane jako całościowe projekty, skończone dzieła, a nie zbiory pojedynczych wierszy. Mamy wrażenie, że dotychczasowe publikacje albo zwracały uwagę na mistrzowskie interpretacje pojedynczych tekstów, albo skupiały się na całościowym opracowaniu twórczości danego poety; chcąc wyjść poza ujęcia monograficzne i te, które w centrum zainteresowania sytuują wiersz, zaproponowałyśmy autorom zaprezentowanie historii poetyckiego języka, idei, przeróżnych koncepcji poezji poprzez pryzmat książek, które dziś wzbudzają kontrowersje, uznanie, w dalszym ciągu ekscytują. Wybrałyśmy trzydziestu czterech poetów, bez których naszym zdaniem polska poezja powojenna nie może się obyć i którzy wydatnie wpłynęli na kształtowanie się polskiej świadomości kulturowej. Chcąc uzyskać efekt polifonii i zwiększyć szanse odczytań poza utrwalonymi już w świadomości sposobami lektury, zaprosiłyśmy do współpracy nie tylko naukowców akademickich, polonistów,jeszcze osoby spoza tego kręgu: poetów, krytyków, niekoniecznie zajmujących się poezją polską specjalistycznie i zawodowo [].
Tom Interpretować dalej jest konsekwencją pewnego eksperymentu na wzór zbioru opowiadań On with the Story Bartha (Opowiadać dalej, w tłumaczeniu Macieja Świerkockiego) chcemy interpretować dalej [], podjąć próbę czytania znanych rzeczy inaczej i sprawdzenia, na ile to inaczej modyfikuje utrwalony już obraz twórczości danego autora oraz poetycki układ w latach 19451989. (Ze Wstępu)