Rozważania podjęte w pracy Edukacja niedużego dziecka. T.5.Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole. Red. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, M. Zalewska-Bujak, recenzowanej poprzez prof. Zw. Dr hab. B. Śliwerskiego, są kontynuacją zagadnień dotyczących pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przed- i wczesnoszkolnym prezentowanych w poprzednich tomach kolekcji wydawniczej Edukacja małego dziecka. Tom składa się z trzech części. W pierwszej noszącej tytuł Poglądy i doświadczenia polskich nauczycieli-wychowawców Czytelnicy mogą znaleźć autorskie propozycje dotyczące m.in. Współczesnych wyzwań dla szkoły i nauczyciela w kontekście przygotowania dzieci do uczenia się przez całe życie, oceny (nie)gotowości szkoły na przyjęcie najmłodszego ucznia i sposobów zapobiegania i przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym. Autorzy wszelkich tekstów zwracają uwagę na relacje między zaleceniami płynącymi z teorii (czy szerzej wiedzy) pedagogicznej, poczynaniami w zakresie polityki oświatowej a praktyką edukacyjną w zakresie kształcenia i wychowania niepokaźnych dzieci. Kolejna część Poglądy i doświadczenia nauczycieli edukacji przed- i wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji mieści zarówno teoretyczną, jak i użyteczną egzemplifikację zagadnień związanych z edukacją nauczycieli realizowaną poprzez naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań szczególne znaczenie przypisują pedagogicznym i psychologicznym aspektom działań edukacyjnych podejmowanych poprzez nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego wspomagających rozwój i kształcenie dziecka, jak też porównują w tym zakresie propozycje merytoryczne i rozwiązania metodyczne używane w Czechach, Słowacji, a także w Polsce. Tom zamyka część Postrzeganie edukacji znikomego dziecka poprzez studentów przyszłych nauczycieli będąca prezentacją wyników badań prowadzonych wśród studentów kierunków pedagogicznych. Zamieszczone w tej części opracowania skupiają się najczęściej na kwestiach dotyczących roli i zadań współczesnego nauczyciela i zapotrzebowania i możliwości wychowania międzykulturowego w przedszkolu i w klasach I III. Przywołane rezultaty poczynań empirycznych wraz z ich analizą i interpretacją odnoszą się ponadto do umiejętności językowych i matematycznych studentów, których badania zostały zainspirowane Ogólnopolskimi Badaniami Umiejętności Trzecioklasistów OBUT 2011. Tytuł Edukacja drobnego dziecka T.5 Autor praca zbiorowa Wydawnictwo Uniwersytet Śląski EAN 9788378502043 ISBN 9788378502043 Kategoria Literatura, Pedagogika ilość stron 386 Format 237x160 mm Rok wydania 2013 Oprawa broszurowa