Czy można zrozumieć krytyczny stan współczesnej Europy i problem jej zagubionego miejsca w świecie bez znajomości europejskiej historii politycznej w XIX i XX wieku$399 To temat eseju firma Cichockiego, polskiego filozofa, politologa, historyka idei politycznych.
Autor oferuje spojrzenie na Europę, zgodnie z którym historia ma znaczenie dla dzisiejszej tożsamości - z zasady europejskiej kultury. Rozważa współczesną Europę jako mocną koncepcję postępowości w świecie oraz jako istniejący układ ekonomicznych, społecznych i politycznych sił stanowiący rezultat zachodzących przez ostatnie dwa stulecia procesów zmian.
przedstawia, jak w XIX w. Rozpoczynał się proces kształtowania coraz mocniej ustrukturyzowanego i zawężonego modelu europejskiej progresywnej cywilizacji, rozumianej jako wyraz dokonującego się końca historii.
Dochodzę do wniosku, że choć wszakże udało się Polakom znaleźć własne miejsce u końca historii, z czego powinni być dumni, to jednak dzisiaj podstawowe pytanie, przed którym stanęli, brzmi: w jaki sposób będą potrafili przeżyć koniec końca historii - pewnej historii europejskiej nowoczesności$400 Bo przecież ten koniec oznacza, że europejskie narody i państwa będą żyć w jakimś nowym świecie, podług zmodyfikowanych zasad, które dopiero zaczynają się wyłaniać i których zarysy wcale nie muszą budzić obszernego optymizmu.
Czy jesteśmy gotowi na tę nową odsłonę$401