Druga część podręcznika Przeszłość i dziś dla klasy 1 posiada trzy działy odpowiadające epokom historycznoliterackim. Są to Renesans, Barok, Oświecenie. Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te - na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok.
Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością cyklu historycznoliterackiego, w,,naturalnym" porządku i w różnych kontekstach. Stałą cechą serii jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej.
Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Starannie przypasowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, stwarzające i wzbogacające współczesność. Element,,Dialogi z tradycją" służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.
W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki. Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia. Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.
Dzieła, które posiadają być poznane całkowicie, są reprezentowane fragmentami i omówieniami całości. Każdy tekst literacki jest opatrzony,,Wskazówkami do analizy i interpretacji", które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem oraz samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.
Lektury przeznaczone do czytania w całości posiadają - oprócz pokrywy fragmentów - tzw.,,Przewodniki po lekturze". Istotną częścią opracowania lektur są niebanalne, najróżniejsze, nieschematyczne polecenia dla uczniów (,,Czytamy, analizujemy, interpretujemy").
Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych poprzez ów kształt znaczeń. Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury używana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).
Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych - tam, gdzie było to osiągalne - z treściami z zakresu literatury i kultury. Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza różne interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne, a także biograficzne.
niebanalny dobór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a przeważnie - pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Mnóstwo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.
Naprzemienny układ przystępnie napisanych partii wykładowych,,,okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, interesujących i nieschematycznych streszczeń utworów. Taki zarys książki nawiązuje do korzystnie uczniom znanej formy hipertekstu.
atrakcyjna, a zarazem prosta i przejrzysta forma ułatwia percepcję materiału i pracę z książką. Kolekcja "Przeszłość i dziś" posiada: Przeszłość i Dziś 1. Podręcznik. Klasa 1 Część 1. Liceum i Technikum.
Zakres Podstawowy i zwiększony Przeszłość i Dziś 1. Podręcznik. Klasa 1 Część 2. Liceum i Technikum. Zakres Podstawowy i powiększony Przeszłość i Dziś 2. Podręcznik. Klasa 2 Część 1. Liceum i Technikum.
Zakres Podstawowy i zwiększony Przeszłość i Dziś 2. Podręcznik. Klasa 2 Część 2. Liceum i Technikum. Zakres Podstawowy i powiększony