Karty pracy do klasy 1 dotyczą zagadnień i lektur z wczesnych epok literackich: starożytność (antyk, Biblia), średniowiecze, renesans, barok, oświecenie. Materiał kart pogrupowano chronologicznie. Karta A gromadzi tekst naukowy lub popularnonaukowy przypominający problematykę poznanych utworów z listy lektur obowiązkowych oraz polecenia do niego, które służą kształceniu umiejętności wydobywania informacji i wnioskowania.
Podstawą karty B jest tekst kultury inny niżeli utwór literacki i związki tekstu literackiego z innymi tekstami kultury. Zawiera polecenia sprawdzające szkolną wiedzę i znajomość kontekstów. Nauka o języku została wpleciona w poszczególne tematy z kształcenia literacko-kulturowego (integracja treści nauczania).
W kartach pracy zawarto zadania odwołujące się do lektur obowiązkowych: m.in. Ksiąg biblijnych (typu, Hioba, Koheleta, Psalmów, Apokalipsy św. Jana), mitologii greckiej, Iliady i Odysei Homera, tragedii antycznej (Antygona Sofoklesa), zabytków literatury średniowiecza (m.in.
Bogurodzica, Lament świętokrzyski, Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, Pieśń o Rolandzie), dzieł Jana Kochanowskiego (pieśni, treny, Odprawa posłów greckich), Kazań sejmowych Skargi, dramatów Szekspira (Makbet, Romeo i Julia), Skąpca Moliera, sielanek Karpińskiego i satyr Krasickiego.
Zamieszczono także fragmenty tekstów nieliterackich nawiązujących do epoki do ćwiczenia umiejętności retorycznych. Pod pytaniami i poleceniami pozostawiono miejsce na odpowiedzi uczniów. Na końcu każdej epoki znajdują się: karta pracy dla zakresu rozszerzonego (m.in.
fragmenty tekstów filozoficznych kolejnych epok Arystoteles, Kartezjusz, Kant, czy Hamlet Szekspira) zwierająca tekst filozoficzny, trudniejszy niżeli w karatach dla zakresu podstawowego, karta przeznaczona do pracy projektowej (samokształcenie, np.
motywy antyczne w kulturze, gotyckie katedry), która łączy się z tendencjami myślowymi epoki, wyróżnia jej charakter i najwybitniejsze osiągnięcia. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.