Książka obejmuje tematykę szeroko rozumianej psychopatologii rozwojowej w okresie dorastania. W nowatorki sposób demonstruje pokaźny wachlarz uwarunkowań i związków czynników psychospołecznych z zachowaniami ryzykownymi i problemowymi młodzieży, uwzględniając w tych relacjach pośredniczące działanie aktywności wolnoczasowej młodych ludzi, szczególne ich uczestnictwa w zajęciach dodatkowych i dowolnych.
W teoretycznej części monografii autorka omawia specyfikę i najważniejsze konteksty rozwoju nastolatków, mechanizmy podejmowania poprzez nich zachowań ryzykownych, a także emocjonalne problemy, z jakimi się borykają.
Część empiryczna książki prezentuje badania własne autorki. Publikacja skierowana jest do odbiorców, którzy zainteresowani są przeróżnymi kontekstami psychopatologii ujawnianej przez dorastającego człowieka.
Może stanowić materiał dydaktyczny dla studentów psychologii, socjologii czy pedagogiki, ale też być źródłem wiedzy dla specjalistów i praktyków: psychologów, pedagogów, psychoterapeutów, socjoterapeutów i innych pracowników oświaty i służby zdrowia, którzy pracują z młodzieżą.
Jest skierowana jest dodatkowo do rodziców, którzy chcą lepiej poznać swoje dorastające dzieci i pomóc im rozwijać się dobrze. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.