Mozi ( V/IV w. P.n.e. ) - "pierwszy rywal Konfucjusza" i zalozyciel wplywowej szkoly moistow. Przekonywal o koniecznosci dopasowania sie do woli Nieba (Tianzhi) i propagowal potrzebe powszechnej, nieroznicujacej milosci jako podstawe dobrego funkcjonowania spoleczenstwa. Mengzi, Mencjusz (IV /III w. P.n.e.) - w klasycznych Chinach uznawany za najwybitniejszego mysliciela po Konfucjuszu. Przekonany, ze czlowiek z natury jest korzystny, uwazal, ze najlepsze rzady to realizacja "Drogi krolewskiej" - wedlug ktorej wladca, otoczony madrymi doradcami, stworzy swemu ludowi warunki umozliwiajace zycie w zgodzie z wrodzonym prawidłowem wlasnej natury.Xunzi (IV/III w. P.n.e.)- wybitny przedstawiciel wczesnego konfucjanizmu. Uwazal, ze ludzka natura jest zla i powinno ja ujarzmic wlasciwe wyksztalcenie. Zgadzal sie z Mencjuszem, ze dobro panstwa zalezy ostatecznie od moralnej postawy wladcy, lecz wiekszy nacisk kladl na drobiazgowe przestrzegane zasad hierarchii i dyscypline spoleczna.Han Feizi (III w. P.n.e.) - najwybitniejszy przedstawiciel szkoly "legistow". Podzielal przekonanie Xunzi o wrodzonym zlu ludzkiej natury i uwazal, ze najlepsza metoda rzadzenia jest wprowadzenie i bezwzgledne stosowanie przepisow i procedur, ktore najskuteczniej uniemozliwia ludziom czynienie zla.