Wydany w 2001 roku esej bell hooks dziś jest pozycją klasyczną. Nie byłoby bez niego „Dlaczego miłość rani? Studium z socjologii" Evy Illouz, „Wymyślić miłość na nowo" Mony Chollet czy wielu współczesnych poradników, jak choćby „Czułej przewodniczki" Natalii de Barbaro. Książka ta jednak nie ma li tylko historycznego znaczenia, zawarte w niej tezy i pytania wciąż pozostają w mocy. Najkorzystniejszy dowód, iż w marcu 2021 roku, dwie dekady od swego pierwszego wydania, „Wszystko o miłości" ponownie znalazło się na liście bestsellerów „New York Times’a", a bell hooks regularnie pojawia się w różnych rankingach jako najważniejsza myślicielka naszych czasów. Bez dwóch zdań była jedną z pierwszych teoretyczek, które zajęły się tematem miłości, wcześniej zawłaszczonym przez panów. Zdaniem hooks, miłość w świecie, gdzie rządzą patriarchat i kapitalizm, nie jest realna. Nie sposób bowiem mówić o miłości w systemie opartym na dominacji, władzy, wyzysku i w jakiejś mierze na kłamstwie: w społecznym teatrze, gdzie role silnych i słabych są odgórnie przydzielone, nikt nie może być w pełni sobą. Swobodnej ekspresji osobowości nie sprzyja także największe oszustwo naszej kultury – mit romantycznej miłości – który pielęgnuje w nas złudzenie, iż prawdziwe uczucie jest czymś przejmującym nad nami kontrolę, a nie wyborem i codzienną pracą. Bell hooks pisała swoją książkę dwadzieścia lat temu, ale czy w kwestiach, jakie podejmuje, tak mnóstwo się zmieniło? Czy żyjemy w kulturze, która jest już gotowa na miłość wolnych mężczyzn i wolnych kobiet?bell hooks (1952-2021) – wybitna amerykańska filozofka, pisarka, poetka, czołowa przedstawicielka trzeciej fali feminizmu i czarnego feminizmu, autorka kilkudziesięciu książek. Urodziła się jako Gloria Jean Watkins w stanie Kentucky. Jej ojciec był dozorcą, a matka pomocą domową. Artystyczny pseudonim przybrała posiłkując się nazwiskiem ukochanej babki – życzyła sobie, żeby pisać go znikomymi literami, żeby zwrócić uwagę w głównej mierze na to, co ma do powiedzenia, a nie na swoją osobę. Studiowała filologię angielską na Uniwersytetach w Berkeley oraz Wisconsin, doktorat z literatury obroniła na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Cruz. Była wykładowczynią na tak cenionych uczelniach, jak Yale, Stanford, City College of New York. Uważała, że feminizm winien być ruchem społecznym, który bierze pod uwagę na dodatek pochodzenie klasowe i rasę. Jej zdaniem kobiecości nie sposób sprowadzić do jednego uniwersalnego doświadczenia – zależy ono od zajmowanego w społeczeństwie miejsca, toteż postulat równouprawnienia płci nie załatwia sprawy. Na język polski zostały dotychczas przetłumaczone dwa tytuły hooks – „Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum" (2013, 2022) oraz „Gotowi na zmianę. O mężczyznach, męskości i miłości" (2022). Alternatywny magazyn „Utne Reader" umieścił bell hooks wśród „100 wizjonerów, którzy zmienią twoje życie".