Nauczyciel jest wzorem w kształceniu i doskonaleniu kompetencji swoich uczniów. W toku nauki szkolnej to on włącza wychowanków w rozwiązywanie wielu zróżnicowanych zadań, umożliwiając im w ten sposób samodzielne odkrywanie świata, zdobywanie wiedzy i nabywanie przydatnych umiejętności.
Jak tworzyć te zadania, aby były nie tylko zrozumiałe, lecz i inspirujące$866 Jak zachęcić uczniów do zdobywania wiedzy na każdym kolejnym etapie edukacji$867,,Jak uczyć, aby nauczyć" to kompendium wiedzy dla nauczycieli, którzy chcą w bardziej produktywny sposób konstruować narzędzia inicjujące działania uczniów, a w efekcie pozwalać im na pełne zrozumienie zadań i rozwiązanie ich z pozytywnym rezultatem.
Warto zdać sobie sprawę z tego, iż nie za każdym razem,,uczyć" oznacza,,nauczyć"! W świecie prędkiego powstawania wiedzy faktograficznej i szybkiej jej dystrybucji nietrudnego do niej dostępu znacząco ogranicza się potrzeba jej zapamiętywania.
W zamian za to wzrasta zapotrzebowanie na optymalne narzędzia do jej selekcjonowania, przetwarzania i stosowania, tak żeby łatwiej radzić sobie w życiu zawodowym, rodzinnym i w czasie odpoczynku. Z tego powodu w procesie kształcenia wzrasta znaczenie kształtowania kompetencji intelektualnych, przy obniżającej się roli przekazywania wiedzy encyklopedycznej.
Przygotowanie uczniów do radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego społeczeństwa, a także czerpania maksymalnych korzyści z możliwości, jakie to społeczeństwo buduje, zostało lubiane poprzez pedagogów europejskich za priorytetowy cel edukacji.
Odzwierciedleniem tych spostrzeżeń jest zapisanie tego priorytetu wśród najważniejszych celów w systemach edukacji państw Europy.