Inspiracją dla niniejszej książki były zjawiska trojakiego typu. Po pierwsze, coraz powszechniejsza w Polsce (i nie tylko) tendencja, aby stawiać pytania o poręczne użycia teorii naukowych i by czynić to w odniesieniu nie tylko do nauk doświadczalnych, ale także w stosunku do tak „niepraktycznych" dziedzin jak filozofia. Po drugie, aktualne zjawiska występujące w samej filozofii, polegające na przeróżnego typu próbach innego klasyczne odczytania i wykorzystania tekstów i koncepcji tradycyjnych pragmatystów, a także neopragmatystów. Po trzecie, narastająca potrzeba stawienia czoła problemom – o zasięgu jednocześnie lokalnym (dotykającym grupy sąsiadów, uczniów jednej klasy czy współpracowników), jak i globalnym – społecznej dyskryminacji i wykluczenia. Wydajne sposoby przeciwdziałania tego typu zjawiskom muszą prowadzić do powiązanych ze sobą zmian na wszelkich poziomach życia społecznego, od poziomu ideowego począwszy. Udział refleksji filozoficznej równocześnie w projektowaniu tych zmian, jak i w świadomym i społecznie odpowiedzialnym tworzeniu nowych koncepcji jest nie do zastąpienia. Filozoficzna refleksja nad naturą relacji pomiędzy teorią a praktyką nigdy nie pozostaje w całości bezinteresowna – zazębia się bowiem z pytaniem o status filozofii. Jest to dociekanie krytyczne i samoodnośne, w którym filozof weryfikuje założenia dotyczące celów, zadań i metod własnej refleksji. Ponowożytne odrzucenie dualizmu teorii i praktyki jest zatem poszukiwaniem poprzez filozofię „nowej formuły", w szczególności dla jej poręcznego zaangażowania.