O ile oczami wiary widzi się świat inaczej, aniżeli oczami wiedzy naukowej? Jak, w perspektywie teologicznej, sens człowieka łączy się z sensem Wszechświata? Jaki jest związek „teologii sensu" z „teologią stworzenia"? Pytania o sens człowieka i sens Wszechświata są ze sobą ściśle związane.
Właściwie stanowią one jedno pokaźne Pytanie. Człowiek jest genetycznie związany z Wszechświatem. Korzenie człowieka wyrastają z historii Wszechświata. Jeżeli Wszechświat ma sens, to sens ten prawdopodobnie obejmuje także człowieka, ponieważ człowiek jest częścią, więcej: elementem struktury Wszechświata.
A czy mógłby istnieć człowiek obdarzony sensem w bezsensownym Wszechświecie? Polecamy wznowienie tradycyjnej książki sławnego filozofa i kosmologa, poprawione i poprzedzone nowym wstępem Autora. Jednym z głównych problemów stojących przed teologią XXI wieku jest jej dialog z naukami, zwłaszcza z naukami przyrodniczymi.
Fakt,spora liczba teologów (może choćby większość) nie dostrzega tego problemu, świadczy jedynie o tym, iż jest to problem naprawdę palący. Zignorowanie go może zepchnąć teologię niedalekiej przyszłości na marginesy kulturowego życia ludzkości.
Albo jeszcze wyraźniej – może włączyć teologię w ciągle przybierający na sile kierunek irracjonalizmu, zrównując ją tym samym z wielu popularnymi zabobonami. Należy więc problemowi dialogu teologii z naukami stawić czoło.
/fragment książki/ Ks. Prof. Michał Heller - uczony, kosmolog, filozof i teolog, który w matematycznych równaniach teorii naukowych potrafi zobaczyć dzieła sztuki, a dużych fizyków uważa za idealnych artystów tworzących swe kompozycje z liczb i matematycznych formuł.
W 2008 roku otrzymał prestiżową Nagrodę Templetona, przyznawaną osobowościom, które wnoszą „nieszablonowy wkład w postęp badań i odkryć dotyczących rzeczywistości duchowej". W czerwcu 2013 odznaczony Medalem św.
Jerzego, przyznawanym przez Redakcję Tygodnika Powszechnego za "zmagania ze złem i uparte budowanie dobra w życiu społecznym". Powyższy opis pochodzi od wydawcy.