Wyjątkowo oryginalny myśliciel z wyboru, obywatel świata z konieczności: Vilém Flusser (1920–1991). Urodził się w Pradze jako czeski Żyd, w 1939 roku musiał emigrować i trafił aż do Sao Paulo. Tam również w latach 60. XX wieku zaczął późną karierę akademicką, a od lat 70. Wykładał w Europie, do której powrócił i gdzie zginął w wypadku samochodowym, jak na ironię w ojczystych Czechach. Był filozofem komunikacji, zajmował się mediami, a książeczka o fotografii (1983) przysporzyła mu światowej sławy. Jego namysł nad epoką postindustrialną i „postalfabetyczną, ciekawe systematyzacje dziejów człowieka i cywilizacji są bardzo aktualne – i ich aktualności starczy zapewne jeszcze na długo. Flusser stara się odpowiedzieć na nasze niepokoje o kulturę w czasach zagrożenia pisma poprzez obraz, przynosząc nam tym, trzeba przyznać, niejaką pociechę. W myśl jego koncepcji jesteśmy skazani na pośredniczącą rolę komunikacji, której kluczowym narzędziem jest oryginalnie pojęty „aparat – fotograficzny w szczegolności. Filozoficzne ujęcie natury fotografii ma nam pozwolić na zrozumienie, co się dzieje z naszą cywilizacją w ogóle – zrozumienie, że po „alfabetyzacji obrazu, która nastąpiła wraz z wynalezieniem pisma, obecnie, poprzez „obraz technologiczny w rodzaju fotografii, filmu, wideo, trwa cykl „uobrazowiania tekstu, lecz obrazem na innym poziomie aniżeli uprzedni, przedalfabetyczny obraz.
- Autorzy: Flusser Vilem
- Ciężar: 0,146
- Format: 12.0x19.5cm
- ISBN: 9788362858729
- Język oryginalny: niemiecki
- Języki: polski
- Kod wydawcy: 20881
- Miejscowość: Warszawa
- pojemność: 150
- Oprawa: Miękka
- PKWiU: 58.11.1
- Rok wydania: 2015
- Tłumacze: Maniecki Jacek
- rodzaj publikacji: KS
- Tytuł oryginalny: Fur eine philosophie der zdjęcia
- Wydawca: Aletheia
- Wysokość: 10