Tytuł Dzieje sześciu pojęć Autor Władysław Tatarkiewicz Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-18091-1 Rok wydania 2011 Warszawa Wydanie 5 ilość stron 456 Format epub, mobi Spis treści PRZEDMOWA 5
WSTĘP 9
Rozdział pierwszy. SZTUKA: DZIEJE POJĘCIA 21
I. Wczesne pojęcie sztuki 21
II. Przemiana w czasach nowych 25
III. Sztuki błyskotliwe 28
IV. Nowe obfity o zakres sztuki 34
V. Spory o pojęcie sztuki 40
VI. Rezygnacja z definicji 46
VII. Definicja alternatywna 50
VIII. Definicja a teorie 52
IX. Teraźniejszość 54
Rozdział drugi. SZTUKA: DZIEJE KLASYFIKACJI 63
I. Podział wszystkich sztuk (starożytność) 63
II. Podział sztuk wolnych i mechanicznych (średniowiecze) 70
III. Poszukiwanie nowego podziału (Odrodzenie) 73
IV. Podział sztuk na błyskotliwe i mechaniczne (Oświecenie) 75
V. Podział sztuk spektakularnych (czasy świeże) 80
Rozdział trzeci. SZTUKA: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI I POEZJI 89
I. Nasze a greckie pojęcia o sztuce 89
II. Pojęcie sztuki 94
III. Pojęcie poezji 97
IV. Pojęcie przepiękna 104
V. Pojęcie twórczości 107
VI. Apate, Katharsis, Mimesis 109
VII. Platon: Dwa rodzaje poezji 113
VIII. Arystoteles: Pierwsze zbliżenie poezji i sztuki 117
IX. Hellenizm: Drugie zbliżenie poezji i sztuki 119
X. Wieki średnie: Ponowne rozłączenie poezji i sztuki 124
XI. Czasy świeże: Ostateczne zbliżenie poezji i sztuki 127
XII. Nowe rozłączenie poezji i malarstwa 132
Rozdział czwarty. PIĘKNO: DZIEJE POJĘCIA 137
I. Przemiany pojęcia 137
II. Pokaźna Teoria 141
III. Tezy uzupełniające 148
IV. Zastrzeżenia 154
V. Inne teorie 157
VI. Kryzys obfitej Teorii 160
VII. Inne teorie XVIII wieku 164
VIII. Po kryzysie 168
IX. Drugi kryzys 169
X. Zestawienia 173
Rozdział piąty. PIĘKNO: DZIEJE KATEGORII 180
I. Odmiany atrakcyjna 180
II. Trafnieść 187
III. Ozdoba 192
IV. Uroda 196
V. Wdzięk 198
VI. Subtelność 199
VII. Wzniosłość 200
VIII. Dwojakie piękno 203
IX. Porządki i style 205
X. Piękno klasyczne 209
XI. Piękno romantyczne 218
Rozdział szósty. PIĘKNO: SPÓR OBIEKTYWIZMU I SUBIEKTYWIZMU 230
I. Starożytność 231
II. Przeciętniewiecze 239
III. Odrodzenie 243
IV. Barok 249
V. Oświecenie 255
Rozdział siódmy. FORMA: DZIEJE JEDNEGO WYRAZU I PIĘCIU POJĘĆ 261
I. Historia formy A 264
II. Historia formy B 272
III. Historia formy C 278
IV. Historia formy D, czyli substancjalnej 281
V. Historia formy E, czyli formy apriorycznej 283
VI. Historia innych form 287
VII. Świeże pojęcia formy 289
Rozdział ósmy. TWÓRCZOŚĆ: DZIEJE POJĘCIA 294
I. Sztuka widziana bez twórczości 294
II. Dzieje nazwy 301
III. Dzieje pojęcia 302
IV. Creatio ex nihilo 306
V. Współczesne pojęcie twórczości 309
VI. Pankreacjonizm 312
VII. Twórczość artysty 313
Rozdział dziewiąty. ODTWÓRCZOŚĆ: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI DO RZECZYWISTOŚCI 319
I. Dzieje pojęcia mimesis 319
II. Inne teorie przeszłości 332
III. Z dziejów pojęcia realizmu 337
Rozdział dziesiąty. ODTWÓRCZOŚĆ: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI DO NATURY I PRAWDY 349
I. Sztuka a przyroda 349
II. Sztuka a prawda 359
Rozdział jedenasty. PRZEŻYCIE ESTETYCZNE: DZIEJE POJĘCIA 370
I. Dawne dzieje 370
II. Wiek Oświecenia 380
III. Ostatnie sto lat 386
IV. Spuścizna 398
ZAKOŃCZENIE 402
LITERATURA 413
INDEKS OSÓB 440
SPIS ILUSTRACJI 450