Tytuł Ćwiczenia ze stylistyki Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-17716-4 Rok wydania 2010 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 512 Format epub, mobi Spis treści Wstęp 7 1. Najróżniejsze metody badawcze stylistyki 9 2. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny • język mówiony a język pisany • regionalne odmiany polszczyzny ogólnej • polszczyzna ogólna 14 3. Analiza stylistyczna tekstu. Stylistyczna wartość ośrodków językowych wyrazy modne i szablon leksykalny • synonimy, hiperonimy, hiponimy • peryfraza • wartość stylistyczna wyrazów zapożyczonych • wyrazy o ograniczonym zakresie wykorzystania • tropy• innowacje frazeologiczne • składniowe ośrodki stylistyczne • figury słowne • figury myśli • stylistyczna wartość neologizmów i form fleksyjnych • fonetyczne oerodki stylistyczne • wartość stylistyczna dźwięków mowy: harmonia głoskowa, wyrazy dźwiękonaśladowcze, rym •prozodyczne części stylu – rytmizacja 26 4. Tekst – dyskurs. Gatunki mowy • spójność tekstu: koherencja i kohezja • struktura i delimitacja tekstu • gatunek – wzorzec tekstu 70 5. Gatunki wypowiedzi i jezyk w Internecie • hipertekst, relacje między gatunkami sieciowymi i pozasieciowymi • specyfika stylistyczna języka w komunikacji za pośrednictwem komputera 93 6. Język potoczny woeród innych odmian stylistycznych polszczyzny • właściwooeci fonetyczne stylu potocznego • gramatyka potoczna • leksyka potoczna • elementy potocznego obrazu świata 105 7. Język religijny i jego gatunki • styl biblijny • kanoniczne wypowiedzi religijne • gatunki języka religijnego • współczesne przekształcenia stylistyczne w obrębie języka religijnego 127 8. Fason naukowy i jego gatunki • wykładniki językowe stylu naukowego • gatunki stylu naukowego: rozprawa naukowa, prezentacja • formy wypowiedzi w tekoecie naukowym: streszczanie, cytowanie, definiowanie, przypisy 159 9. Fason retoryczny i jego gatunki. Polski język polityki. Język reklamy • przeróżne typy przemówień • argumentacja • chwyty erystyczne • nowomowa • polski język polityki po 1989 roku • slogan • właściwości stylu reklamowego 205 10. Fason urzędowy i jego gatunki 243 11. Realizacja. Indywidualizacja – język osobniczy. Stylizacja językowa – różne jej typy i funkcje 263 12. Etyczny aspekt stylu wypowiedzi. Estetyczne kategorie oceny stylu wypowiedzi 306 Komentarze do ćwiczeń 331 1. Przeróżne metody badawcze stylistyki 333 2. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny 336 3. Analiza stylistyczna tekstu. Stylistyczna wartość oerodków językowych 347 4. Tekst – dyskurs. Gatunki mowy 386 5. Gatunki wypowiedzi i język w Internecie 396 6. Język potoczny wśród innych odmian stylistycznych polszczyzny 402 7. Język religijny i jego gatunki 426 8. Fason naukowy i jego gatunki 454 9. Fason retoryczny i jego gatunki. Polski język polityki. Język reklamy 485 10. Styl urzędowy i jego gatunki 524 11. Realizacja. Indywidualizacja – język osobniczy. Stylizacja językowa – różne jej typy 11. I funkcje 551 12. Etyczny aspekt stylu wypowiedzi. Estetyczne kategorie oceny stylu wypowiedzi 575 Indeks terminów 595