poręczny i interaktywny podręcznik przygotowujący do nauczania język a niemiecki ego. Niezbędnik dla początkujących nauczycieli i studentów germanistyki albo lingwistyki używanej, do wykorzystania na ćwiczeniach z metodyki. Główną ideą książki jest zgromadzenie w jednym miejscu wiadomości na temat najważniejszych problemów, z którymi styka się nauczyciel. Publikacja łączy zróżnicowane perspektywy metodologiczne i dyscyplinarne: językoznawczą, psychologiczną, dydaktyki i komunikacji, przyswajania języka. Książka posiada podstawowe dane z zakresu glottodydaktyki, lecz też skupia się na indywidualnych doświadczeniach zdobytych w trakcie uczenia się i nauczania języków obcych. Przedstawia niemało solidnych przykładów do omówienia, a także zadań praktycznych, polegających zwykle na ocenie przykładów ćwiczeń z uczniem albo sposobów progresywnania nauczyciela. Kładzie nacisk na aktywną rolę ucznia w procesie dydaktycznym poprzez dobór odpowiedniej strategii uczenia się. Ukazuje komentarze do zadań, w których autorka uwydatnia, iż ocena danego zadania albo sposobu innowacyjnania zależna od kontekstu, w jakim pracuje nauczyciel – na ogół od tego, kim są uczniowie i jakie posiadają cele. Akcentuje rolę stałych, a także powtarzalnych procesów w przyswajaniu języka obcego. Każdy rozdział mieści podsumowanie i wykaz lektur uzupełniających. Książka pani Zofii Chłopek jest wartościową publikacją metodyczną dla germanistów, bardzo potrzebną, gdyż publikacji tego typu brak – przygotowaną kompetentnie i szczegółowo […]. Podręcznik akademicki przedstawiony mi do zaopiniowania uważam za tekst wartościowy i szczególnie praktycznie przydatny dla studentów germanistyki, którzy pragną zostać nauczycielami. Prof. Zw. Dr hab. Hanna Komorowska „ Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki i początkujących nauczycieli” to publikacja od lat oczekiwana i niezwykle ważna dla wszelkich zainteresowanych nowoczesnym kształceniem nauczycieli języka niemieckiego w naszym kraju. […] Wszystkie zamieszczone w tomie zadania stanowią konkretne wyzwania poznawcze dla użytkowników publikacji. Nie są w żaden sposób banalne. Nakłaniają czytelnika do konkretnej refleksji na temat najmocniej widocznych aspektów współczesnego kształcenia językowego. Realizacja obfitej części z nich zaplanowana jest w grupach, co ułatwi wspólne negocjowanie i wypracowanie koncepcji zajęć języka niemieckiego. Wszystkie zadania mogą być z powodzeniem użytkowane także w ramach seminariów i warsztatów doskonalących dla czynnych zawodowo (nie tylko) początkujących nauczycieli języka niemieckiego. Ich realizacja w kontekście różnych form doskonalenia przyczyni się do pokaźniejszego otwarcia na innowacyjne koncepcje glottodydaktyczne (z reguły o podłożu psycho- i neurolingwistycznym). „Metodyka nauczania języka niemieckiego” Zofii Chłopek to publikacja istotnie wartościowa pod względem pedeutologicznym. W pełni rekomenduję jej wydanie w obecnym formacie koncepcyjnym. Jej ukazanie się powinno w pośredni sposób przyczynić się do unowocześnienia cyklu kształcenia przyszłych germanistów w Polsce. Dr hab. Przemysław E. Gębal