Tytuł Doświadczenie wewnętrzne bohatera w dziele filmowym Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-3194-4 Rok wydania 2017 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 458 Format epub, pdf, mobi Spis treści SEWERYN KUŚMIERCZYK
Antropologia doświadczenia wewnętrznego w dziele filmowym 11
Kategoria doświadczenia wewnętrznego 14
Ukazanie doświadczenia wewnętrznego postaci w dziele filmowym 16
Metoda antropologiczno-morfologiczna badania dzieła filmowego 18
Struktura podróży wewnętrznej bohatera 20
Przypisy 22
PAWEŁ STROIŃSKI
Wkraczanie dziecka w świat wojny. Obrazy podróży wewnętrznej w Świadectwie urodzenia Stanisława Różewicza 25
Na drodze 31
List z obozu 42
Kropla krwi 51
Przypisy 66
ROBERT BIRKHOLC
Cień, który męczy. Doświadczenie alienacji w Konformiście Bernarda Bertolucciego 81
Subiektywizacja zapośredniczona 85
Podróż wewnętrzna Marcella Clericiego 88
Wprowadzenie bohatera 88
Rzym – próba ukrycia inności 92
Paryż – kuszenie wolnością 101
Rzym – powrót chaosu 104
„Zła wiara" Marcella Clericiego 107
Środki subiektywizujące 113
Oświetlenie 114
Kolorystyka 116
Plany filmowe i montaż 117
warstwa sonorystyczna 118
Podwójna perspektywa 119
Przypisy 124
ALEKSANDRA PASZKOWSKA
Podróż wewnętrzna Trelkovsky’ego w Lokatorze Romana Polańskiego 135
Pierwsza scena jako metafora filmu 141
Trelkovsky – bohater filmu 146
Dwa światy i miejsca progowe 150
Wszystko, co wiemy o Simone Choule 156
Śmieci i śmierć 161
Grzech i miłość 167
Sukienka w kwiaty 171
Stosunek części do ciała 175
Sojuszniczka Trelkovsky’ego 182
Konflikt z matką, ojcem, dzieckiem 192
Puste niebo 203
Przypisy 206
SEWERYN KUŚMIERCZYK
Przemiana wewnętrzna bohatera w filmie Panny z Wilka Andrzeja Wajdy 213
Scenariusz 216
Scenopis 219
Sérénité 220
Byszewy i Radachówka 223
Prolog filmu 227
Obrzęd przejścia 231
Spotkanie z przewodnikiem duchowym 235
Film „malowany akwarelą" 238
Panie z Wilka 241
Tunia 244
Spóźniona poziomka 247
Harmonia człowieka i natury 249
Rola muzyki 250
Przypisy 256
MACIEJ PRZEMYSŁAW GÓRNICKI-OLSZEWSKI
Śmierć – początek i koniec narracji. Łagodna Piotra Dumały 265
Życie, które nie istnieje 268
Pisarze światłocieniowi 271
Wyprawa do wspomnień 274
Równoległy świat 284
Ostateczny krok 287
Świadomość własnej śmiertelności 293
Śmierć narracji 297
Księga 299
Przypisy 302
AGNIESZKA KORYCKA
Tkanie nowego człowieka. Analiza i interpretacja filmu
Aleksandra w reżyserii Aleksandra Sokurowa 309
Droga reżysera do Aleksandry 314
Wpływ biografii reżysera na film 315
Stan badań 317
Analiza i interpretacja przestrzeni 321
Gdzie naprawdę toczy się wojna? 325
Przestrzeń labiryntu 327
Bohater lermontowski 330
Muzyka jako znak czasu 332
Kostium jako metafora 334
proces tworzenia dzianiny 341
Pierścień czasu 350
Świat bez kobiet 352
Aleksandra jako postać archetypowa 357
Przypisy 366
JACEK PAJĄK
Dźwiękowa przestrzeń podróży wewnętrznej bohatera w filmie Wołanie 385
zarys fabuły 391
Rola metadiegesis w wytwarzaniu przestrzeni przemiany
wewnętrznej chłopca 394
Ogólna charakterystyka warstwy dźwiękowej 397
Płynna przestrzeń dźwiękowa a psychika Antka 401
Scena otwierająca 404
Wyruszenie w podróż 406
Noc w namiocie – pierwszy lęk 410
Sen o wąwozie – pierwsze wołanie matki 412
Walka z nurtem Sanu – nawoływanie przyrody 414
Posiłek na polanie – odpowiedź na wezwanie słońca 416
Wołanie z mroków piwnicy 418
Drugie wołanie matki 421
Złowienie ryby – zadanie śmierci 423
Złodzieje na polanie – przejęcie inicjatywy 424
Brodzenie w rzece – zamiana ról 427
Rozmowa przy ognisku – Rzeczy Najważniejsze 428
Scena zamykająca 431
Rola warstwy audytywnej w ukazaniu wewnętrznej przemiany chłopca 432
Przypisy 435
NOTY O AUTORACH 441
INDEKS NAZWISK 447