Z dniem 1 stycznia 2018 r. Do krajowego systemu prawnego został wprowadzony Rejestr Należności Publicznoprawnych. Przepisy w zakresie Rejestru w odniesieniu do wierzyciela będącego jednostką samorządu terytorialnego stosuje się od 1 czerwca 2018 r., a w stosunku do wierzyciela, którym jest urząd skarbowy – od 1 stycznia 2018 r. Utworzenie Rejestru ma wpłynąć m.in. Na zmniejszenie liczby przypadków nieterminowej zapłaty należności publicznoprawnych. Oznacza to mnóstwo nowych obowiązków dla tych jednostek.
Rejestr ten jest prowadzony w systemie teleinformatycznym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Służy temu, by każdy zainteresowany mógł skontrolować, czy kontrahent ma zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych, ceł czy grzywien. Są w nim gromadzone i ujawniane dane o należnościach pieniężnych podlegających egzekucji administracyjnej w myśl ustawy o innowacyjnaniu egzekucyjnym w administracji.
W Rejestrze Należności Publicznoprawnych ujawniane są dane dotyczące podmiotów, które zalegają z tytułu należności publicznoprawnych względem Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Dotyczy to:
● osób fizycznych,
● osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą,
● osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi,
● nierezydentów w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego.
W publikacji przystępnie omówiono zasady funkcjonowania Rejestru Należności Publicznoprawnych, w tym:
● przesłanki ujawnienia informacji dłużnika;
● procedurę uzyskania dostępu do sytemu przez jednostki samorządu terytorialnego;
● instruktaż krok po kroku ujawniania informacji dłużników, a także przesłanki zmian albo wykreślenia informacji;
● warunki udostępniania danych innym podmiotom,
● sankcje karne za naruszenie przepisów.
Autorzy wyjaśniają, w jakich terminach należy dokonać poszczególnych czynności i jakie są skutki wniesienia sprzeciwu poprzez dłużnika. Atutem książki są funkcjonalne przykłady oraz wzory dokumentów.
Publikacja jest przeznaczona dla jednostek samorządu terytorialnego, naczelników urzędów skarbowych, wierzycieli, sądowych albo administracyjnych organów egzekucyjnych, biur informacji gospodarczej i dla studentów prawa, ekonomii, finansów, bankowości. Będzie pomocna dla osób, które zajmują się wprowadzaniem informacji do Rejestru,, a także osób i instytucji, których informacje w Rejestrze mogą zostać ujawnione, czy także osób i podmiotów, które z Rejestru będą chciały korzystać.
Hanna Kmieciak – praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, a także studiów doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, wieloletnia redaktor naczelna „Prawa Finansów Publicznych" i pracownik w jednostkach samorządu terytorialnego. Jest konsultantką Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Poznaniu oraz konsultantką i wykładowcą regionalnych izb obrachunkowych, a także właścicielką „Kancelarii JST – konsultacje szkolenia doradztwo dla jednostek samorządu terytorialnego". Jest także autorką książek: „Podatki dla gmin i nie tylko", „Windykacja podatków. Komentarz poręczny", „Zaświadczenia", „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej", „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka" oraz współautorką książek „Jednostki pomocy społecznej", „Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego" i „Podatki lokalne 2016", a także publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej", „Finansów Komunalnych", „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych", „Prawa Finansów Publicznych", biuletynów RIO i wydawnictw INFOR i innych.
Zbigniew Król – dziennikarz prasy lokalnej i regionalnej, specjalizuje się w tematyce dotyczącej jednostek samorządu terytorialnego.