Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie świeże światło na pedagogikę, eksponując pracę „dla dziecka" i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój.
W myśl tej metody dla korzystnych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość, a także umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – dorosłym.
Edukacja dla nowego świata to trzynaście niedługich tekstów, w których Maria Montessori przybliża najważniejsze idee dotyczące rozwoju i edukacji dzieci, leżące u podstaw pedagogiki Montessori. Celem niniejszej książki jest objaśnienie i obrona dużych mocy dziecka oraz pomoc nauczycielom, by zyskali nową perspektywę, która zmieni ich pracę z harówki w radość, z tłumienia – we współpracę z naturą.
(…) mamy przed oczami w osobach dzieci istoty psychiczne, grupę społeczną pokaźnych wymiarów, prawdziwą światową potęgę (…). Jeśli posiadają nadejść zbawienie i pomoc, to od dziecka, gdyż ono jest twórcą człowieka, a więc ponadto twórcą społeczeństwa.
Z tekstu