Podatnik prowadzący działalność gospodarczą może stanąć przed koniecznością jej czasowego zawieszenia albo nawet zakończenia. Likwidacja działalności gospodarczej jednoczy się z określonymi obowiązkami, w tym z terminowym sporządzeniem spisu z natury, jego rozliczeniem, a następnie zgłoszeniem naczelnikowi urzędu skarbowego faktu zaprzestania realizowania czynności opodatkowanych w celu wykreślenia z rejestru podatników VAT. Podatnicy wykorzystujący kasy rejestrujące muszą w dodatku pamiętać o złożeniu wniosków o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, a także wykreślenie jej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego. Z kolei podatnik, który zawiesił działalność gospodarczą, choć istotnie w okresie tego zawieszenia jest zwolniony z licznych podatkowych obowiązków, powinien mieć świadomość tego, że niektóre z nich należy w tym czasie wykonywać. Likwidacja działalności może mieć też miejsce, gdy umrze właściciel prowadzący jednoosobową działalność. Uchwalona 5 lipca 2018 r. Ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej ma pomóc spadkobiercom kontynuować działalność, a także pozwala właścicielowi marki zabezpieczyć jej funkcjonowanie na wypadek śmierci. Publikacja omawia przedstawione problemy. Ukazuje, jak postąpić w sytuacji likwidacji działalności ze względu na formę jej prowadzenia i jej zawieszenia czy śmierci właściciela firmy.