Myślenie o sukcesie marki w warunkach silnej konkurencji sprowadza się w głównej mierze do szukania innowacji, które pozwolą wyrwać przeciwnikowi jak największy kawałek, ale wciąż tego samego terytorium. Autorzy dowodzą, że strategie rozwoju przedsiębiorstw tworzone w odniesieniu do zachowań konkurencji nigdy nie przynoszą sukcesu.
Twierdzą, iż jedyną wydajną metodą jest poszerzenie granic owego terytorium, tak by problem konkurencji stał się nieistotny. W książce podważającej wszystko, o czym sądziliśmy, że jest naszą wiedzą na temat tego, co jest konieczne do osiągnięcia strategicznego sukcesu.
producenta od dawna angażują się w otwarte konkurowanie w pogoni za trwałym, zyskownym wzrostem. Walczą o przewagę nad konkurencją, toczą boje o udział w rynku i starają się różnicować ofertę. Jednak w dzisiejszych przepełnionych konkurentami branżach, wynikiem takiego konkurowania jest jedynie "czerwony ocean" rywali walczących o kurczącą się pulę zysków.
W. Chan Kim i Renée Mauborgne twierdzą,podczas, gdy większość firm konkuruje w takich czerwonych oceanach, strategia ta z niewielkim i coraz mniejszym prawdopodobieństwem może doprowadzić do zyskownego wzrostu w przyszłości.
Opierając się na badaniach 150 posunięć strategicznych obejmujących ponad stuletni okres i trzydzieści branż, Kim i Mauborgne twierdzą,firmy, które osiągną wiodącą pozycję w przyszłości odniosą swój sukces nie dzięki zwycięstwu na konkurentami,poprzez stworzenie "błękitnych oceanów" bezspornej przestrzeni rynkowej, będącej perfekcyjnym środowiskiem dla wzrostu.
Takie posunięcia strategiczne, określane mianem "innowacji wartości" - prowadzą do sporych skoków wartości równocześnie dla firm, jak i ich klientów, pozostawiając rywali w tyle i uwalniając nowy popyt.
O AUTORACH W. Chan Kim jest profesorem Strategii i Zarządzania Międzynarodowego w The Boston Consulting Group Bruce D. Henderson Chair w INSEAD. Renée Mauborgne jest Członkiem Honorowym INSEAD i profesorem strategii i zarządzania.