Tytuł Badania jako podstawa projektowania user experience Autorzy Iga Mościchowska, Barbara Rogoś-Turek Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-18443-8 Rok wydania 2015 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 496 Format epub, mobi Spis treści Przedmowa 11 1. Rola badań w procesie projektowania user experience rozwiązań interaktywnych 21 1.1. User experience projektów interaktywnych 27 1.1.1. Definicja user experience 28 1.1.2. Definicja praktyczności 29 1.2. Proces projektowania zorientowanego na użytkownika 29 1.2.1. Miejsce UX w wodospadowym prowadzeniu projektów 31 1.2.2. Miejsce UX w metodykach zwinnych 32 1.2.3. Badania z użytkownikami w UCD 33 1.3. Klasyfikacja metod badawczych używanych w procesie projektowym 37 1.4. Korzyści z zastosowania badań w projektowaniu 42 2. Przygotowanie do badań z użytkownikami 49 2.1. Plan badawczy 50 2.2. Wybór metody badawczej 53 2.3. Wybór próby i rekrutacja 57 2.3.1. Wybór próby w badaniach ilościowych 57 2.3.1.1. Celowy wybór próby 59 2.3.2. Rekrutacja uczestników badań 59 2.4. Przygotowanie do badań 64 2.4.1. Przygotowanie narzędzia badawczego 64 2.4.2. Organizacja sesji badawczych 65 2.5. Prowadzenie badań 69 2.6. Badania z udziałem dzieci 71 2.6.1. Dlaczego badania z dziećmi są inne niżeli z dorosłymi 72 2.6.2. Przygotowania do badań z dziećmi 75 2.6.3. Prowadzenie badań z dziećmi 76 3. Badania potrzeb w projektowaniu produktów 79 3.1. IDI, czyli jednostkowe wywiady pogłębione 83 3.1.1. Kiedy stosować wywiady jednostkowe 84 3.1.2. Warianty wywiadów indywidualnych. 86 3.1.3. Przebieg badania 88 3.1.4. Wariacja: diady 94 3.1.5. Analiza 95 3.1.6. Korzyści i ograniczenia wywiadów indywidualnych 96 3.2. Badania kwestionariuszowe 98 3.2.1. Kiedy stosować badania kwestionariuszowe. 99 3.2.2. Przebieg badania 102 3.2.3. Ważne dla UX skale i narzędzia 106 3.2.4. Wariacja: ankieta audytoryjna 108 3.2.5. Wariacja: CATI 109 3.2.6. Analiza ankiet 110 3.2.7. Korzyści i ograniczenia badań kwestionariuszowych 112 3.3. Fokusy, czyli zogniskowane wywiady grupowe 113 3.3.1. Kiedy stosować fokusy 115 3.3.2. Przebieg badania 116 3.3.3. Techniki projekcyjne i zadania użyteczne 121 3.3.4. Fokusownia 129 3.3.5. Moderacja 131 3.3.6. Wariacja: współprojektowanie 133 3.3.7. Analiza badań fokusowych 134 3.3.8. Korzyści i ograniczenia fokusów 135 3.4. Badania etnograficzne: obserwacja i wywiad kontekstowy 137 3.4.1. Obserwacja 137 3.4.2. Wywiad kontekstowy 139 3.4.3. Kiedy stosować badania etnograficzne 141 3.4.4. Przebieg badania 143 3.4.5. Kompozycja scenariusza wywiadu kontekstowego 149 3.4.6. Prowadzenie wywiadu kontekstowego 152 3.4.7. Wariacja: wywiad kontekstowy z zadaniami 153 3.4.8. Wariacja: shadowing 154 3.4.9. Analiza 155 3.4.10. Korzyści i ograniczenia badań etnograficznych 161 3.5. Badania dzienniczkowe 162 3.5.1. Kiedy stosować badania dzienniczkowe 164 3.5.2. Typy dzienniczków ze względu na formę 165 3.5.3. Typy dzienniczków ze względu na strukturę 169 3.5.4. Przebieg badania 170 3.5.5. Narzędzie badawcze 174 3.5.6. Wariacja: sonda kulturowa 183 3.5.7. Analiza dzienniczków 187 3.5.8. Korzyści i ograniczenia badań dzienniczkowych 188 3.6. Analiza informacji zastanych 190 3.6.1. Kiedy stosować analizę danych zastanych 191 3.6.2. Rodzaje analizy informacji zastanych 193 3.6.2.1. Desk research 193 3.6.2.2. Analiza zawartości i treści 195 3.6.3. Typy analizowanych treści 195 3.6.4. Jednostki analizy i klucz kategoryzacyjny 196 3.6.5. Korzyści i ograniczenia analizy informacji zastanych 200 3.7. Sortowanie kart 201 3.7.1. Kiedy stosować sortowanie kart 203 3.7.2. Typy sortowania kart 204 3.7.3. Przebieg badania 209 3.7.4. Analiza sortowania kart 214 3.7.5. Wariacja: sortowanie drzewiaste 217 3.7.6. Korzyści i ograniczenia sortowania kart 221 4. Ewaluacja, czyli jak sprawdzić user experience projektu 223 4.1. Zadaniowe testy ergonomiczności 228 4.1.1. Kiedy stosować zadaniowe testy poręczności 231 4.1.2. Przebieg badania 234 4.1.2.1. Liczebność próby i rekrutacja respondentów 234 4.1.2.2. Scenariusz badań i zadania 241 4.1.2.3. Przygotowanie badań 248 4.1.2.4. Prowadzenie zadaniowych testów ergonomiczności 256 4.1.2.5. Ocena satysfakcji 265 4.1.3. Zróżnicowane typy testów poręczności 270 4.1.3.1. Testy z pomiarem wykonania i testy porównawcze 270 4.1.3.2. Wspólne odkrywanie 272 4.1.3.3. Metoda zaznajamiania 273 4.1.3.4. Testy mobilne i w terenie 274 4.1.3.5. Testy na makietach i na prototypie 276 4.1.4. Wariacja: Test 5 sekund 278 4.1.5. Wariacja: Czarnoksiężnik z krainy Oz 281 4.1.6. Wariacja: RITE (prędki iteracyjny test i ewaluacja) 281 4.1.7. Analiza i raportowanie wyników badań 287 4.1.8. Korzyści i ograniczenia zadaniowych testów ergonomiczności 296 4.2. Eyetracking 298 4.2.1. Kiedy stosować eyetracking 299 4.2.2. Ilu respondentów zaprosić do eyetrackingu 302 4.2.3. Przebieg badania 303 4.2.3.1. Ograniczenia osobowe i techniczne 304 4.2.3.2. Protokół głośnego myślenia 305 4.2.3.3. Patrzenie luźne vs. Zadania 306 4.2.3.4. Problemy technologiczne i analityczne 307 4.2.4. Metryki analizy 308 4.2.5. Korzyści i ograniczenia eyetrackingu 312 4.3. Zdalne badania ewaluacyjne 314 4.3.1. Moderowane i niemoderowane badania zdalne 314 4.3.2. Mocne strony i ograniczenia 321 4.4. Ewaluacja emocji w UX 325 4.4.1. Kiedy stosować ewaluację emocji 327 4.4.2. Metody i techniki ewaluacji emocji 328 4.4.2.1. Metody subiektywne 329 4.4.2.2. Metody obiektywne 337 5. Optymalizacja, czyli jak doskonalić projekt 343 5.1. Analiza statystyk 347 5.1.1. Źródła statystyk 348 5.1.2. Obszary analizy 351 5.1.3. Dziesięć prawidłowych praktyk analityka 358 5.1.4. Problemy z analizą statystyk 362 5.1.5. Korzyści i ograniczenia analizy statystyk 363 5.2. Testy A/B 364 5.2.1. Co testować 366 5.2.2. Przebieg badania 368 5.2.3. Wariacja: Testy wieloczynnikowe 379 5.2.4. Korzyści i ograniczenia testów A/B 380 5.3. Śledzenie ruchów myszki 382 5.3.1. Przebieg badania 383 5.3.2. Analiza wyników 389 5.3.3. Korzyści i ograniczenia śledzenia ruchów myszki 396 6. Analiza informacji i raportowanie 399 6.1. Analiza jakościowa 403 6.1.1. Przygotowanie danych 404 6.1.2. Analiza informacji 407 6.1.3. Interpretacja danych 419 6.2. Analiza ilościowa. 424 6.2.1. Przygotowanie danych 424 6.2.2. Statystyki opisowe 425 6.2.3. Jak określać relacje między zmiennymi 430 6.2.4. Jak nie wpaść w pułapkę liczb 436 6.3. Modelowanie oparte na badaniach 438 6.3.1. Persony 439 6.3.2. Mapa empatii 443 6.3.3. Scenariusze użytkownika 446 6.3.4. Diagramy i przepływy 449 6.3.5. Mapowanie podróży użytkownika 451 6.3.6. Macierze 454 6.4. Komunikowanie wyników badań 456 6.4.1. Struktura raportu badawczego 460 6.4.2. Jak napisać raport, by ktoś go przeczytał 467 6.4.3. Filmy video 473 6.4.4. Prezentowanie wyników 475 6.5. Promuj badania w swej organizacji 489 Indeks 491