Na gruncie polskim idee filozoficzne Siemiona L. Franka (1877-1950) do niedawna były słabo znane. Pierwsza polska monografia dotycząca myśli Rosjanina ukazała się w 2003 roku. Autorem pracy Myślenie z wnętrza Objawienia... Jest pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego - Leszek Augustyn. Janusz Dobieszewski, recenzując tę pracę, wyraził przekonanie, iż zainteresowanie filozofią Franka to kwestia przyszłości. W słowach tych tkwiła - jak się niebawem miało okazać - niemała prekognicja.
I tak, w czerwcu 2005 roku, na Wydziale Filozoficznym Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, obroniona pozostała rozprawa doktorska s. Teresy Obolevitch, poświęcona zagadnieniu konkordyzmu wiary i wiedzy w myśli Włodzimierza S. Sołowjowa oraz - właśnie - w myśli Franka. Autorka Problematycznego konkordyzmu... Krótko potem przełożyła na język polski jedno z ważniejszych dzieł Franka - traktat Niepostiżymoje...
Praca Barbary Czardybon pt.: Realizm mistyczny Siemiona L. Franka stanowi dogłębną analizę poglądów wyłożonych poprzez rosyjskiego myśliciela m.in. W dziełach: Priedmiet znanija..., Dusza czełowieka..., Absolutnoje, Niepostiżymoje...
Rozdział pierwszy dotyczy ontognoseologii Franka, czyli - używając słów Leszka Augustyna - "wewnętrznej, intymnej więzi bytu i poznania".
Rozdział drugi poświęcony jest Frankowskiej wersji intuicjonizmu. Opierając się na fundamentalnym dziele Priedmiet znanija..., autorka prezentuje tutaj krytykę wiedzy abstrakcyjnej, a następnie znamionuje ideę wiedzy żywej.
W rozdziale trzecim autorka pochyla się nad Franka rozumieniem filozofii i religii.
W rozdziale kolejnym pokazuje Frankowskie ujęcie doświadczenia religijnego. Omawia nadto antropologię teandryczną Rosjanina.
Przedmiotem rozważań rozdziału piątego są wybrane problemy filozofii Mikołaja z Kuzy. Rozdział ten ma za zadanie uzmysłowić ogromny wpływ, jaki niemiecki filozof wywarł na sposób filozofowania czołowego przedstawiciela tzw. "metalicznego Wieku" kultury rosyjskiej. Praca Realizm mistyczny Siemiona L. Franka kończy się krytyką myśli Rosjanina.
O autorze:
Barbara Czardybon
Urodzona 26 kwietnia 1984 roku w Sosnowcu. W 2003 roku otrzymała I. Nagrodę w Konkursie XV Olimpiady Filozoficznej za najlepszą pracę pt.: "Jaki wpływ wywarła Szkoła Lwowsko-Warszawska na polską filozofię w XX wieku?"
Magister filozofii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego. W 2008 roku na Ogólnopolskiej Konferencji Studentów i Pracowników Naukowych pt.: "między bogami a ludźmi. Czym jest religia i dokąd zmierza?" zaprezentowała badania odnośnie do Frankowskiej fenomenologii Boskości, a w trakcie III. "Dni Jungowskich" przedstawiła referat nt.: "Samopoznanie - światopoznanie - Bogopoznanie, czyli Siemiona L. Franka poszukiwanie sensu życia". Uczestnicząc w zorganizowanej poprzez Wydział Filozoficzny Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Rosyjska metafizyka religijna", wygłosiła referat pt.: "Cogito, ergo est ens absolutum. Ontognoseologia S.L. Franka". W ramach seminarium "Absolut a historia. W kręgu myśli rosyjskiej", prowadzonego przez Prof. Dr hab. Janusza Dobieszewskiego w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego wygłosiła wykład gościnny pn.: "Realizm mistyczny Siemiona L. Franka".
Jest autorką m.in. Tłumaczenia fragmentu traktatu Priedmiet znanija... ("Logos i Ethos" 2008, nr 2). Jej główne zainteresowania naukowe obejmują intuicjonizm rosyjski, problem "psychologizm - antypsychologizm" oraz mistykę filozoficzną.
obecnie pracuje nad rozprawą doktorską, poświęconą problemowi poznania na gruncie rosyjskiego neokantyzmu.
Prowadzi ćwiczenia z filozofii w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej i wykłady z podstaw filozofii w Kolegium Pracowników Służb Społecznych w Chorzowie.
Jest koordynatorką projektu "Akademii Filozoficznej" i "Wieczorków z filozofią" w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Hugona Kołłątaja w Dąbrowie Górniczej, a także "BeCeKowego Suplementu Filozoficznego" w Bytomiu. Współpracuje z Uniwersytetem Trzeciego Wieku, działającym przy Górnośląskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej im. Augusta Hlonda w Mysłowicach.
gratisowy fragment: