Tytuł Coaching i mentoring Podtytuł Podręcznik dla trenerów i mentorów Autorzy Eric Parsloe, Leedham Melville, Newell Diane Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN Tłumaczenie Jan Halbersztat ISBN 978-83-01-19996-8 Rok wydania 2018 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 336 Format mobi, epub Spis treści Przedmowa do wydania polskiego 11 Kilka słów od Eda Parsloe’a, dyrektora generalnego OCM 14 Przedmowa 15 CZĘŚĆ PIERWSZA: Cele, istota i praktyka coachingu i mentoringu 19 1. W głównym nurcie? 21 Źródło: zarządzanie i badania naukowe 22 Źródło: trening sportowy 23 Źródło: zarządzanie zasobami ludzkimi 25 Źródło: doradztwo psychologiczne, psychoterapia, psychologia i filozofia 26 Źródło: organizacje zawodowe 26 Gdzie zatem jesteśmy? 27 Literatura 35 2. Modele coachingu i mentoringu 37 W kierunku modelu rewelacyjnego 37 Ogólny kształt cyklu coach-mentoringu 39 Lista korzyści płynących z coachingu 44 Mentoring 49 Model procesu związany z „kontraktem" 54 Menedżer albo przełożony jako coach-mentor 56 Coach-mentoring: model oparty na kompetencjach 58 Podsumowanie 58 Literatura 60 3. Mentorzy społecznościowi, life coaching 61 Czym jest life coaching? 61 Mentoring społecznościowy 67 Mentor ds. Edukacyjnych 73 Narodziny coach-mentora 80 Literatura 83 4. Pomagać ludziom uczyć się, jak się uczyć 85 Czym jest organizacja ucząca się? 86 Uczenie się transformacyjne 89 W kierunku modelu organizacji uczącej się 91 dobór najlepszej metody uczenia się 93 Uczenie się czy rozwój? 101 Zarządzanie własnym procesem uczenia się 103 Zasady uczenia się osób dorosłych 113 Literatura 114 5. Świadomość różnic indywidualnych 117 Przekonania i wartości 118 Kultura i mnogość 118 Płeć 119 Filozofia życiowa 120 Wpływy psychologii 125 Jak w praktyce użyć świadomość różnic indywidualnych? 133 Literatura 136 6. Informacja zwrotna: budowanie pewności siebie i sukcesu 139 Obserwowanie wyników 141 Potencjalne przeszkody w uzyskaniu efektywnej danych zwrotnej 142 Informacja zwrotna, która tworzy pewność siebie 145 Obserwowanie zespołu 147 Prowadzenie sesji przekazywania danych zwrotnej 150 Wizualizacja skutecznego wykonywania zadań 152 stosowanie podstawowych cech osobowości 153 Wychowywanie zwycięzców 154 Literatura 155 7. Uważne słuchanie 157 Obserwowanie nie jest proste 158 Znaczenie obserwacji mowy ciała 160 Świadomość przestrzeni osobistej 161 Zaufanie lub jego brak 162 Mity i uprzedzenia 163 Aktywne słuchanie 164 Coaching telefoniczny 167 Literatura 168 8. Stawianie pytań 169 Zrozumienie podstawowych typów pytań 169 najróżniejsze, przydatne typy pytań 170 rodzaje pytań, których należy unikać 173 Techniki zadawania pytań 173 Literatura 194 9. Superwizja sytuacyjna? 195 Superwizja sytuacyjna 195 Czym jest superwizja coachingowa? 197 Formalnie czy nieformalnie? 198 Jaka jest wartość dodana superwizji? 203 Literatura 206 10. Podejście rynkowe czy kształtujący się zawód? 207 Co składa się na „zawód"? 207 A zatem – zawód czy tylko usługa przystępna na rynku? 216 CZĘŚĆ DRUGA: Jak produktywnie wprowadzać coaching i mentoring do organizacji? 219 11. Dlaczego inwestować w coaching i mentoring? Jakie potrzeby można w ten sposób zaspokoić? Ed Parsloe 221 Czym jest coaching i mentoring na wysokim poziomie? 221 Na czym skupia się program coachingu i mentoringu? Na co może mieć największy wpływ? 224 Jak zbudować uzasadnienie biznesowe i zdobyć poparcie? 228 Co chcemy oceniać i jak to mierzyć? 231 Literatura 232 12. Coaching i mentoring: co to jest i jak wykorzystuje się to w organizacjachCharlotte Bruce-Foulds, Graham Clark, Katherine Ray 233 Czym jest coaching i mentoring? 233 Narodziny coach-mentora 235 W jaki sposób organizacje wykorzystują coaching i mentoring? 236 W jakich obszarach organizacje korzystają z coachingu i mentoringu? 241 Kultura coachingowa – czym jest i jak ją wytwarzać? 243 Literatura 249 13. Wprowadzanie w życie coachingu i mentoringu Graham Clark 251 Punkt wyjścia 251 Komunikacja z interesariuszami i poparcie z ich strony 253 Znaczenie sponsoringu w środku organizacji 254 Projektowanie/tworzenie 254 Stworzenie zespołu do realizacji projektu 256 produktywne procesy 257 Ewaluacja/analiza wyników i uczenie się 265 Jakie poważne przeszkody można napotkać? Jak sobie z nimi radzić? 268 Lista kontrolna jako pomoc w realizacji planu 270 Literatura 270 14. Role i odpowiedzialność w coachingu i mentoringu Katherine Ray 271 Kto odpowiada za coaching i mentoring w organizacjach? 272 Wnioski 284 Literatura 284 15. Superwizja w praktyce Angela Hill285 Rola superwizji w rozwijaniu kompetencji coachingowych w organizacjach 286 Podstawy wprowadzania superwizji 289 Efekty „zintegrowanego" podejścia do superwizji 296 Podsumowanie 296 Lista kontrolna 296 Literatura 299 16. Coaching zespołowy Jackie Elliott 301 Wprowadzenie do coachingu zespołowego 301 Dlaczego coaching zespołowy? 302 Co rozumiemy przez pojęcie „coaching zespołowy"? 303 Uczące się zespoły: co łączy zespoły osiągające dobre wyniki z zespołami, które potrafią analizować własne działania 306 Rola lidera w coachingu zespołowym 307 Rola i relacje coach-mentora zespołowego 309 Umowa regulująca warunki coach-mentoringu zespołowego 311 Cel coachingu zespołowego 312 Podsumowanie 313 Literatura 314 17. Coach-mentoring w ramach systemu i wpływy kultury Angela Keane 315 Praca i życie w systemach 316 Wszyscy mamy wpływ na systemy wokół nas – i one wpływają na nas 316 Jednostka jako system kulturowy 317 Organizacja jako system kulturowy 320 Coaching w procesie wdrażania pracownika do wymagań nowego stanowiska 321 Wprowadzenie i umacnianie kultury coachingowej 321 Podsumowanie 322 Literatura 323 18. Co dalej? Diane Newell 325 Ludzie się zmieniają 326 technika się zmienia 328 Organizacja się zmienia 329 Literatura 331 ANEKS: Podstawy modeli OCM ELECTRIC Coaching™ i ELECTRIC Mentoring™ 333