"Crowdfunding może być określony jako metoda zdobywania środków na finansowanie projektów poprzez zbiórki publiczne. Zbiórki te odbywają się w serwisach internetowych. Osoby decydujące się na wsparcie danego projektu mogą w pełni dobrowolnie decydować o wsparciu danego projektu, nie będąc przy tym zobowiązane do zadeklarowania wsparcia w określonej znikomej kwocie.
Z tego punktu widzenia finansowanie społecznościowe jest alternatywą dla tradycyjnego finansowania w oparciu o kapitał inwestora bądź wspólników spółki mającej osobowość prawną. Znaczną różnicą pomiędzy finansowaniem poprzez inwestora, a finansowaniem społecznościowym jest to, że inwestor w sposób trwały lokuje swoje pieniądze i jest do ich podania w sposób prawny zobowiązany (np.
na gruncie umowy spółki), natomiast finansowanie społecznościowe jest kompletnie dobrowolne i następuje w wielkości wybranej poprzez zainteresowanego. Obecnie możemy wyznaczyć następujące typy finansowania społecznościowego: „crowdfunding donacyjny" (głownie zbiórki charytatywne), „crowdfunding udziałowy" - użytkownicy w zamian za wpłatę otrzymują część udziałów w przedsięwzięciu, „crowdfunding dłużny" - (pożyczki społecznościowe z obowiązkiem zwrotu), czy także „crowdfunding oparty na przedsprzedaży "