Książka stanowi kontynuację części pierwszej i drugiej skryptu pod tym samym tytułem. W opracowaniu przedstawiono szereg metod wspierających cykl twórczy i służących zwykle do poszukiwania i definiowania pomysłów nowych produktów.
Głównym celem opracowania jest prezentacja wybranych metod heurystycznych używanych w przedsiębiorstwach na potrzeby poszukiwania prekursorskich rozwiązań poprzez pobudzanie kreatywności u pracowników różnorodnych szczebli i równocześnie zaangażowanych w rozwiazywanie problemów o różnorodnym charakterze i spektrum.
Autorka pokazuje zarówno metody nowe, jak i klasyczne. Metoda Design Thinking została potraktowana jako nadrzędna w odniesieniu do pozostałych metod zaprezentowanych w opracowaniu i wyznaczająca dla nich ramy, co wpłynęło bezpośrednio na strukturę opracowania i wybór opisanych metod.
Przedstawione metody mogą być w praktyce używane w realizacji kolejnych etapów poszukiwania rozwiązań przy wykorzystaniu metody Design Thinking. Struktura poszczególnych rozdziałów obejmuje określenie celu metody, przedstawienie instrukcji jej stosowania, zaprezentowanie przykładowego zastosowania, polecenie wykonania ćwiczenia, a także wskazanie zakresu zastosowania metody (w ujęciu podmiotowym, przedmiotowym, określenie horyzontu czasu i rodzaju celu).
Z uwagi na charakter opracowania teoria dotycząca poszczególnych metod została zawężona do minimum na rzecz przykładów poręcznych. Podczas prezentacji metod Autorka kierowała się zasadą precyzyjnego wyjaśnienia sposobu ich zastosowania.
Opracowanie może być pomocne w samodzielnym generowaniu rozwiązań - jednocześnie na zapotrzebowania dydaktyczne, jak i w działalności poręcznej przez pokaźne grono użytkowników. Tym samym adresatami są tu przede wszystkim studenci kierunków Zarządzanie i Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, a także praktycy gospodarczy, jak jeszcze słuchacze studiów podyplomowych, uczestnicy szkoleń specjalistycznych i inni czytelnicy zainteresowani poszukiwaniem prekursorskich rozwiązań.