Książka stanowiąca uzupełnienie wystawy "Fashionable, dandys, elegant. Moda męska w XIX i na początku XX wieku w czasopismach ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie", przygotowana poprzez mgr Liliannę Nalewajską, ze wstępem prof.
dr hab. Anny Sieradzkiej, jest pozycją oryginalną, a choćby pionierską w polskiej bibliografii kostiumologicznej. Do tej pory brak było publikacji, w których moda (w szczególności męska) byłaby ukazana przy pomocy samych rycin, reklam, a także artykułów pochodzących wyłącznie z czasopism, a także magazynów, jednocześnie tych poświęconych samej modzie czy sztuce krawieckiej, jak i tych o charakterze bardziej ogólnym.
Książkę tę można porównać do klasycznych już publikacji Stelli Blum, jednego z najwybitniejszych kostiumologów amerykańskich. Posiada fragmenty o charakterze literackim (z odniesieniami np. Do dzieła Łukasza Gołębiowskiego), wprowadzające czytelnika w historię i specyfikę mody męskiej w XIX i początkach XX wieku (Świat mody męskiej czyli niedługi rys historyczny; pan od stóp do głów czyli dopełnienie męskiego ubioru; Moda aktualna; Wszystko dla panów czyli krawiectwo i rynek mody; Polski ubiór narodowy i mundurowy) i szczególnie cenną i ważną część ilustracyjną (Przechadzka po królestwie mody, czyli stroje męskie sposobem dykcjonarza ułożone; Ubrania dla chłopców, czyli z dziecięcia młodzieniec; Kronika mody męskiej roku 1845 z Dziennika Mód Paryskich zaczerpnięta).
Publikacja ta stanowi cenne źródło informacji dla kostiumologów, kostiumografów, projektantów mody, stylistów oraz wszelkich innych osób zainteresowanych modą i pragnących poznać ją z pierwszej ręki przez dawne gazety i magazyny.
Jest to pierwsza tego rodzaju na polskim rynku wydawniczym i jedna z niewielu przystępnych na rynku europejskim pozycji. Praca genialnie demonstruje, że względna powściągliwość mody męskiej ukrywa obfitość form i złożoność odzieżowej etykiety i systemu wartości i kontekstów kulturowych, które odzwierciedlały oraz odkrywa subtelność przekazywanych poprzez strój sygnałów o jednostce, jej pozycji społecznej i aspiracjach.
W całej pracy, dzięki sporym cytatom, autorka pozwala przemawiać źródłom ich oryginalnym i kolorowym językiem, umożliwiając czytelnikowi uchwycenie rzeczy tak ulotnej, jak zmieniająca się w procesie historycznym percepcja stroju.
(Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, Kustosz Działu dzianin i Ubiorów, Muzeum Narodowe we Wrocławiu) Książkę tę mogłabym porównać do konwencjonalnych już publikacji Stelli Blum (jednego z najwybitniejszych kostiumologów amerykańskich), która opublikowała sporo książek ukazujących modę z danego okresu poprzez ryciny zamieszczane w modnych ówcześnie magazynach, a także czasopismach czy katalogach wysyłkowych popularnych, amerykańskich domów handlowych.
Godny podziwu jest duży i reprezentatywny wybór tworzyw ikonograficznych oraz bogaty i różnorodny pakiet tytułów różnych magazynów i czasopism krajowych i zagranicznych, które prezentują nie tylko ubiory męskie, ale i chłopięce, jak jeszcze nieodzowne dodatki oraz bieliznę, a nawet stroje maskaradowe i standardowe tylko dla Polski ubiory narodowe oraz mundury.
W części ilustracyjnej – zdecydowanie najważniejszej i najciekawszej, na pochwałę zasługuje niezwykły wybór materiałów ikonograficznych: błyskotliwych, kolorowych rycin i reklam. (Magdalena Bialic) ********* Men’s Fashion of the 19th and the Beginning of the 20th Century: Fashionable, Dandy, Man of Fashion This companion book to the exhibition "Fashionable, Dandy, Man of Fashion: Men’s Fashion of the 19th and the Beginning of the 20th Century From the Collection of the University of Warsaw Library", written żeby Lilianna Nalewajska, with an introduction by Professor Anna Sieradzka, is a pioneering contribution to Polish costumology.
It is the first publication where fashion (especially men’s fashion) is presented using solely drawings, advertisements and articles from the era’s periodicals, both general and those concerned specifically with fashion and tailoring.
The book might be compared to the now classic works by Stella Blum, one of the most prominent American costumologists. It contains a literary part, which introduces the reader to the history and specifics of 19th and early-20th century men’s fashion (The World of Men’s Fashion, or A Short Historical Introduction; Man from Head to Toe, or Accessories and Additions to Men’s Clothing; Topical Fashion; All the Gentleman’s Needs, or Tailoring and the Fashion Market; The Polish National Costume and Uniform), as well as an extensive illustrative part (A Stroll in the Kingdom of Fashion, or A Dictionary’s of Men’s Clothing; Clothes for Boys, or A Child into a Young Man; A bronicle of 1845 Men’s Fashion According to the Journal of Parisian Couture).
The publication is an invaluable source for costumologists, costume and fashion designers, stylists, and other enthusiasts of fashion, wishing to get to know it first hand from old newspapers and magazines.
********* Lilianna Nalewajska – ukończyła historię sztuki i archeologię na Uniwersytecie Warszawskim. Kilkakrotnie brała udział w pracach wykopaliskowych Polskiej Misji Archeologicznej w Nea Paphos na Cyprze.
Publikowała w czasopismach m.in. "Zabytki", "Spotkania z zabytkami", "Z otchłani wieków" zwykle na temat zabytków architektury, ich ochrony w Polsce i za granicą, rezerwatów archeologiczno-architektonicznych architektury romańskiej w Polsce, motywów egiptyzujących w sztuce polskiej.
obecnie pracuje w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, gdzie zorganizowała wystawę "Fashionable, dandys, elegant. Moda męska w XIX i na początku XX wieku w czasopismach ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie", ukazującą wybór materiału zawartego w niniejszej książce.