Chiny są obecne we wszystkich branżach i sektorach i w wielu aspektach naszego życia. Stało się tak za sprawą bezprecedensowego wzrostu gospodarczego ostatnich dekad i dokonującej się na naszych oczach rewolucji technicznej.
W Polsce rosnące znaczenie Chin na świecie jest niejednokrotnie przyjmowane z niedowierzaniem albo zaskoczeniem, radykalną krytyką albo bezkrytycznym entuzjazmem. Dla przedsiębiorców XXI wieku Azja nie jest już kwestią wyboru, lecz oznacza konieczność wejścia w kontakt z tamtejszym biznesem, co bez poznania i zrozumienia wschodniej kultury, norm i wartości, instytucji, stylu prowadzenia biznesu i wyzwań z nimi związanych jest skazane na fiasko.
Można tę wiedzę zdobywać przez własne doświadczenia i uczenie się na błędach, co – jak wiadomo – bywa kosztowne, czasochłonne, a nawet bolesne. Aby ułatwić przedsiębiorcom realizację biznesowych celów, autor przeprowadził wywiady z 20 ludźmi z rozmaitych branż, którzy w ostatnich latach wypłynęli na chiński ocean.
Moich rozmówców (Atlas, Bartosiak, Bielewicz, Domarecki, Dzikowicz, Falicki, Góralczyk, Jakimiuk, Janik, Komasa, Miszkiewicz, Orzechowski, Piątkowski, Sosnowski, Tarnowski, Wielondek, Zieliński, Ziółek, Zwoliński, Żyznowski) łączy świadomość szerokiego wyzwania, do którego potrzeba głowy, charakteru, a czasem także wiary.
Zderzyli się oni z rzeczywistością Państwa Środka i przeszli pozytywnie tę weryfikację, stając się mistrzami w swoich dziedzinach. Teraz z ochotą dzielą się swymi przemyśleniami, odpowiadając na pytania: • W jaki sposób rozmawiać z Chińczykami? • Co eksponuje chiński fason prowadzenia biznesu? • Czym różni się chińska etykieta biznesowa od europejskiej? • Na jakie wyzwania należy się przygotować, wchodząc na rynek chiński? • Jakie są upodobania chińskich konsumentów? • Czego spodziewają się w relacjach Polska-Chiny? • Jaki wpływ wywrą Chiny na świat, Europę, Polskę, poszczególne branże i sektory? Książka Biznes w Chinach jest nie tylko kompendium poręcznej wiedzy o Państwie Środka i prowadzonym w nim biznesie, ale także kroniką zmian ostatnich dekad i zapowiedzią przyszłości.
Polecamy ją każdemu, kto prowadzi biznes w Chinach, planuje nawiązać współpracę z Chińczykami albo styka się z nimi w swojej pracy. Książka zainteresuje na dodatek wszystkich atrakcyjnych świata, typowo pozaeuropejskiego – otwierającego zupełnie świeże możliwości i stawiającego świeże wyzwania.
Radosław Pyffel – prezes firmy konsultingowej Blue Dragon, ekspert Instytutu Sobieskiego ds. Polityki międzynarodowej i Azji. W latach 2016–2018 członek Rady Dyrektorów Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB) w Pekinie (z ramienia RP).
Był pełnomocnikiem zarządu PKP Cargo ds. Rynków Jedwabnego Szlaku (2018–2020) i przedstawicielem wielu polskich i europejskich firm w Chinach i Azji Wschodniej. Absolwent socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (2001 r.), studia ukończył z najwyższą oceną.
Stypendysta polskiego MEN na czołowych chińskich uczelniach, m.in. Na Uniwersytecie Sun Yat Sena w Kantonie i Uniwersytecie Pekińskim. Przebywał też na stypendium językowym na Tajwanie. Włada językiem chińskim, angielskim, rosyjskim i niemieckim.
W 2004 roku przyjęty z wyróżnieniem do Szkoły Nauk Społecznych i nominowany do nagrody Prezesa PAN. Autor kilku książek dotyczących Chin i Azji, m.in. Chiny w roku olimpiady (2008), Chińska ruletka i co dalej? (2008).
Wykładowca m.in.: Akademii Leona Koźmińskiego, Collegium Civitas, okazjonalnie Uniwersytetu Jagiellońskiego, a także autor programów edukacyjnych poświęconych Azji, w tym „Chiński biznes” i „Azjatycki Wiek”.